• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزیرخارجه ایران: با صلحی که از طرف خارجی ها مذاکره شود، مخالفیم

وزیرخارجه ایران: با صلحی که از طرف خارجی ها مذاکره شود، مخالفیم

وزیر امور خارجه ایران گفت: موضع جمهوری اسلامی صلح با حضور همه طرف‌های افغانستانی است نه با قدرت نظامی خارجی و با حضور تنها یکی از طرف‌های افغانستان که طرف‌های دیگر را نادیده بگیرد.

وزیر امور خارجه ایران درباره روابط با افغانستان گفت: روابط با افغانستان با یک سیاست مشخص پیگیری می شود و ما صلح را با حضور همه طرف‌های افغانستانی پیگیری کردیم و صلحی را که خارجی‌ها مسئول آن هستند و با مشارکت خارجی دنبال می شود، پیگیری نمی‌کنیم؛ دیدگاه های ما در مصاحبه‌ها و جلسات با گروه‌های مختلف مشخص و مطرح شده است؛ موضع جمهوری اسلامی صلح با حضور همه طرف‌های افغانستان است نه با قدرت نظامی خارجی و با حضور تنها یکی از طرف‌های افغانستان که طرف های دیگر را نادیده بگیرد.

وی با بیان اینکه ما در کمیته های مختلف با اشرف غنی به نتیجه رسیدیم، گفت: چندین ماه است که افغانستان درگیر برگزاری انتخابات است؛ بعد از تشکیل دولت می‌توانیم این اقدامات را انجام داده و پیگیری کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: اقدامات روی زمین نمی‌تواند انجام شود، اقدامی که ما می توانیم انجام دهیم؛ محکومیت اقدام، خواستن سفیر، رفتن سفیر به وزارت امور خارجه طرف مقابل، برقراری تماس با مقامات نظامی پاکستان، ایجاد هماهنگی نظامی در منطقه است و ما همه این اقدامات را انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه موافقم باید از بزرگان منطقه، نمایندگان و علمای دینی منطقه برای امنیت پایدار در این منطقه بهره گرفته شود، گفت: با توجه به اینکه سفرهای ما در فواصل کوتاه انجام می شود، امکان هماهنگی برای ما وجود ندارد، اما این را قبول دارم که باید از این ظرفیت استفاده کنیم؛ اطمینان می دهم در تمامی موضوعات مطرح شده پیگیری کردیم و بسیاری از موارد هم به نتیجه رسیده است.

ظریف گفت: امروز هماهنگی بین ستاد کل ما با نیروهای امنیتی پاکستان شاید در بهترین حد و اندازه خود باشد، اما آنها اولویت خود را در کشمیر، پاکستان و افغانستان قرار داده اند؛ مرز ما با پاکستان، امن‌ترین مرز آنها است، اما برای ما امن نیست.

وی با اشاره به تشکیل پنج کمیسیون مشترک ایران با افغانستان افزود: در مورد آب به نتیجه رسیدیم و مسئول مشترک آب ما با افغانستان، اکنون وزیر نیرو است و آقای اردکانیان پیگیر  این موضوع هستند و ما هم پیگیری می کنیم.

  پربازدید ترین