• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

800 هزار نفر از اتباع خارجی که مادر ایرانی دارند، شناسنامه دار می شوند

800 هزار نفر از اتباع خارجی که مادر ایرانی دارند، شناسنامه دار می شوند

سرپرست اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت: با اجرایی شدن لایحه شناسنامه دار شدن فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با اتباع خارجی، 800 هزار نفر در ایران شناسنامه دار می شوند که  50 هزار نفر از آنها در خراسان رضوی ساکن هستند.

هاشمی گفت: بیشتر این تعداد از کودکان و افراد فاقد شناسنامه در خراسان رضوی از پدران خارجی با ملیت افغانستانی متولد شده اند و مشهد نیز بیشترین سهم را از این 50 هزار نفر در این ولایت به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: شورای نگهبان پس از تصویب این لایحه در مجلس، آن را مورد تایید قرار داده است و هم اکنون مجلس باید آن را به هیات دولت ابلاغ کرده و دولت نیز باید آئین نامه اجرایی آن را به دستگاه ها ابلاغ کند که با توجه به این فرایندها اجرایی شدن لایحه مذکور زمان بر خواهد بود.

او اضافه کرد: به واسطه تصویب این قانون جدید 800 هزار نفر در ایران شناسنامه دار می شوند.

علاوه بر اتباع فاقد هویت خارجی و یا فرزندان فاقد هویت آنان هم اکنون 320 هزار تبعه کشور افغانستان به صورت قانونی در ولایت خراسان رضوی سکونت دارند و 60 هزار نفر از این تعداد به عنوان دانش‌آموز در مدارس این ولایت در حال تحصیل هستند.

لایحه اصلاح قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی 23 ثور ماه امسال در مجلس شورای اسلامی ایران تصویب شد اما برای رفع برخی ایرادات قانونی شورای نگهبان دوباره در دستور کار مجلس قرار گرفت.

نمایندگان در نشست علنی روز سه شنبه دوم میزان مجلس شورای اسلامی ایران به منظور تامین نظر شورای نگهبان این کشور، لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی را با 133 رأی موافق، 35 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع اصلاح کردند.

براساس این لایحه فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می شوند قبل از رسیدن به سن 18 سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران در می آیند.

فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن 18 سال تمام شمسی در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی می توانند تابعیت ایرانی را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته می شوند.

پاسخ به استعلام امنیتی باید حداکثر ظرف مدت 3 ماه انجام شود و نیروی انتظامی نیز مکلف است نسبت به صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) اقدام کند.

  پربازدید ترین