• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پیش شرط های آمریکا و طالبان برای آغاز دوباره گفتگوهای احتمالی صلح

پیش شرط های آمریکا و طالبان برای آغاز دوباره  گفتگوهای احتمالی صلح

رسانه‌های پاکستانی اعلام کردند که نمایندگان آمریکا و طالبان در اسلام‌آباد، برای از سرگیری دوباره‌ گفتگوها گام‌های را به پیش برداشته اند؛ اما هنوز بن بست در گفتگوها باقی مانده است.

طبق این گزارش، یکی ازموضوع‌های مهم که در اسلام‌آباد میان دو طرف به بحث گرفته شده تبادل زندانیان بوده است.

رسانه‌های پاکستانی به نقل از منابع نزدیک به طالبان مدعی شده‌اند که آزادی اعضای ارشد طالبان به شمول انس حقانی که در زندان دولت افغانستان است در این گفتگوها نیز مطرح شده است.

براین اساس، خلیل‌زاد از طالبان خواسته است که در قبال آزادی یازده عضو طالبان علاوه بر آزادی سه مهندس هندی باید دو استاد دانشگاه آمریکایی افغانستان را نیز رها کنند؛ اما طالبان اعلام کردند که این استادان را در مرحله‌ دوم و در عوض آزادی دومین گروه طالبان از جمله «انس حقانی» آزاد خواهند کرد.

انس حقانی در سال 2014 هنگام برگشت از بحرین به قطر توسط نظامیان آمریکایی بازداشت و به مقامات کشورمان تحویل داده شد.

نیروهای آمریکایی روز گذشته 11 عضو مهم طالبان از جمله «شیخ عبدالرحیم» و «مولوی رشید» والی‌های پیشین طالبان برای ولایت‌‎های کنر و نیمروز را در عوض رهایی سه مهندس هندی از زندان بگرام آزادکردند.

طالبان خبر رهایی یازده عضو این گروه را تایید کرده و گفته اند که این افراد را در بغلان تحویل گرفته اند.

هفت مهندس هندی که برای نیروگاه برق در ولایت بغلان کار می‌کردند در ماه می سال 2008 توسط طالبان به گروگان گرفته شده بودند.

با این حال، در گفتگوهای خلیل‌زاد با طالبان در اسلام‌آباد درباره‌ از سرگیری گفتگوهای صلح نیز بحث شده و دو طرف گفته اند که به ازسرگیری گفتگوها نزدیک شده‌اند.

روزنامه‌ی آمریکایی دنشنل انترست در این مورد نوشت: طالبان بر پیش‌نویس توافق‌نامه‌ که در 9 دور گفتگو با امریکا روی آن به تفاهم رسیده بودند، پابند خواهند بود و خواهان عملی شدن این توافق هستند.

اما ظاهرا خلیل‌زاد پیشنهادهای تازه‌ای هم به هیات طالبان در اسلام‌آباد مطرح کرده که در مورد جزئیات این درخواست های جدید خبری در دسترس نیست.

به نوشته شبکه 1 کشور، دو درخواست دیگر خلیل‌زاد که آتش بس و گفتگو با نمایندگان دولت است توسط طالبان رد شده است.

  پربازدید ترین