• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تحقیر و غارت ارمغان هیجده سال حمله آمریکا به افغانستان

تحقیر و غارت ارمغان هیجده سال حمله آمریکا به افغانستان

هیجده سال از حمله آمریکا به افغانستان می گذرد. در این هیجده سال آنچه برای مردم افغانستان به ارمغان گذاشته شده است، تحقیر بوده و غارت. تحقیر به معنی واقعی آن، از کشته و زخمی و ویرانی گرفته تا فرار و دربدری...  

هیجده سال از حمله آمریکا به افغانستان می گذرد. در این هیجده سال آنچه برای مردم افغانستان به ارمغان گذاشته شده است، تحقیر بوده و غارت. تحقیر به معنی واقعی آن، از کشته و زخمی و ویرانی گرفته تا فرار و دربدری...
هیجده سال قبل آمریکا بر مواضع کسانی حمله کرد که خود ساخته بود و خود تمویل و تجهیز شان کرده بود.

این جنگ، جان نزدیک به دو هزار و پنجصد نظامی امریکایی را گرفت و بیش از 20 هزار تن آنان را زخمی ساخت.
جورج بوش، رییس جمهور پیشین آمریکا خطاب به مردم این کشور گفته بود: "ارتش امریکا به دستور من، حمله هایی را بر آموزشگاه های القاعده و تاسیسات نظامی رژیم طالبان در افغانستان آغاز کرده اند. این حمله ها به هدف مختل ساختن روند کارگیری از افغانستان همچون پایگاهی برای حمله های هراس افگنانه و گرفتن توانایی های نظامی رژیم طالبان طرح ریزی شده اند."
بارک اوباما، رییس جمهور پیشین آمریکا گفته بود: "من به عنوان فرمانده کل نیروهای امریکایی فصیله کرده ام که منافع ملی ما در این است که سی هزار نیروی بیشتر امریکایی به افغانستان بفرستیم."
دونالد ترامپ، رییس جمهور فعلی آمریکا گفته است: "روزی، پس از تلاش های اثرگذار نظامی، شاید امکان ایجاد یک توافق سیاسی در افغانستان که شامل عناصر طالبان باشد فراهم شود؛ اما هیچ کسی نمی داند که این روز فرا خواهد رسید و اگر فرا برسد، کی خواهد بود."

سه رییس جمهور آمریکا همچنان بر تداوم جنگ در افغانستان تاکید داشته اند و اگر ترامپ در کنار جنگ به موضوع صلح نیز پرداخت صرفا برای فریب اذهان عامه مردم آمریکا و جهانیان بوده است و به این زودی جنبه عملی بخود نمی گیرد.


هیجده سال قبل آمریکایی ها با فریب وعده های مبارزه با تروریزم و آبادی افغانستان وارد کشور ما شدند و ادعا داشتند که پس از چند سال حضور در افغانستان، این کشور به یکی از پیشرفته ترین کشورهای منطقه و جهان مبدل خواهد شد. اما این وعده ها واهی بود و آمریکایی ها جز بر منافع اقتصادی شان هرگز به دیگر امور توجهی نکرده بل در راستای تشدید و تقویت روند غارت استعماری شان دست به هر اقدام نا پسندی زدند.
جوانانی که امروز در افغانستان هیجده ساله شدند تمام دوران زندگی شان را در جنگ خانمانسوز و در سایه غارت و تحقیر سپری کردند.

اینک پس از گذشت هیجده سال از حمله آمریکا به افغانستان، این ظن و گمان به وجود آمده که علت های اصلی حمله آمریکا به افغانستان ساخته و پرداخته سازمان استخباراتی آمریکا (سیا) بوده و هیچ تروریستی در آن دخیل نبوده است. اگرچه تروریستی هم دخیل بوده عنصر ایجاده شده توسط سازمان سیا بوده است.

چهار هواپیما که از فرودگاه‌های لوگان اینترنشنال، دالاس اینترنشنال و نیویارک به مقصد کالیفرنیا در پرواز بودند، دزدیده شدند. دو فروند به ساختمان‌های مرکز تجارت جهانی اصابت کردند، یک فروند با ساختمان پنتاگون برخورد کرد و هواپیمای دیگر در پنسیلوانیا سقوط کرد. هواپیما ربایان در مجموع 19 نفر بودند، ملیت هواپیما ربایان را 15 تبعه عربستان سعودی، 2 تبعه امارات عربی متحده، یک تبعه مصر و یک تبعه لبنان تشکیل می‌داد. تیم عملیاتی حادثه 11 سپتامبر تماماً عرب و عضو سازمان القاعده بودند. اما گفته می‌شود که در فروریختاندن این برج‌ها دولت‌ امریکا دست داشت یا عمداً از وقوع این حادثه جلوگیری نکرده است چون می‌خواستند بنابر دلیلی به افغانستان بیایند و این جغرافیا را بدست بیاورند و پایگاه بزنند.
شرکت‌هایی که امنیت میدان‌های هوایی را به عهده داشتند گفته میشود که مربوط کمپنی‌های یهودی بودند، حدود 4000 کارمند یهودی که درهمانجا کار می‌کردند فقط 5 نفر کشته شدند.

ناتو به رهبری امریکا به تاریخ 7 اکتوبر عملیات بلند مدت آزادی را آغاز کردند و بعد از یک ماه رژیم طالبان سقوط کرد و کنفرانس “بن” را برگزار کردند. باوجودی که ستار سیرت 9 رای گرفته و باید رییس جمهور می‌شد اما حامد کرزی را با 3 رای رییس جمهور ساختند. در سال 2001 افغانستان درگیر با یک گروه تروریستی بود اما حال با گذشت هیجده سال و با حمایت ده‌ها کشور خارجی افغانستان با 22 گروه تروریستی درگیر است.

اینک پس از گذشت هیجده سال از حمله آمریکا به افغانستان، تمامی زیربناها نابود شده، صدها هزار تن از مردم ما کشته و مجروح شدند، ده ها هزار تن از خانه و کاشانه خود فرار کرده و راهی کشورهای دیگر گردیدند، ده ها هزار تن از مناطق شان آواره دیگر شهرها شده اندو... از همه مهمتر اینکه حجب و حیا و شرف و عزت و جوانمردی بنام دموکراسی غربی از میان مردم رخت بربسته است... و بجای یک گروه مخالف، بیست و دو گروه تروریستی در افغانستان فعال شده اند.

  پربازدید ترین