• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پیام تسلیت مردم شریف دای چوپان (هوتی) در پی درگذشت مجاهد خستگی ناپذیر حجت الاسلام والمسلمین مرحوم حاج سیداسحاق نقوی

پیام تسلیت مردم شریف دای چوپان (هوتی) در پی درگذشت مجاهد خستگی ناپذیر حجت الاسلام والمسلمین مرحوم حاج سیداسحاق نقوی

مردم شریف هوتی که در موقعیت شمال غربی ولسوالی دایچوپان قرار دارد، طی پیامی درگذشت مجاهد خستگی‌ناپذیر حجت الاسلام والمسلمین مرحوم حاج سیداسحاق نقوی را تسلیت گفتند.

متن پیام به شرح ذیل می‌باشد:
بسمه تعالی
«انا لله و انا الیه راجعون»
قال الصادق(ع): «مَا مِنْ أَحَدٍ یَمُوتُ مِنَ اَلْمُؤْمِنِینَ أَحَبَّ إِلَى إِبْلِیسَ مِنْ مَوْتِ فَقِیهٍ؛ مرگ هیچ مؤمنی نزد شیطان محبوب تر از مرگ عالم فقیه نمی‌باشد». (الکافی، جلد 1، صفحه 38)

با تأسف اطلاع یافتیم که عالم فرزانه و مجاهد بی‌ادعا و خستگی‌ناپذیر جناب مستطاب حجت الاسلام والمسلمین مرحوم حاج سید اسحاق نقوی در کشور پاکستان داعی حق را لبیک گفته است، روحش شاد.

فرازهایی از کارنامه سراسر افتخار و عظمت این عالم ربانی به شرح ذیل می‌باشد:
1. نخستین فردی بود که از زادگاه خود (هوتی) به هدف فراگیری علوم اسلامی و تفقه در دین در کسوت طلبه و محصل دینی قدم به حوزه مقدسه و با برکت نجف اشرف نهاد و در مدت کوتاهی در ظلِّ عنایات حضرت ولی عصر(عج الله تعالی فرجه الشریف) و در کنار مضجع شریف و عتبه مقدسه جناب امیرالمؤمنین علی(ع) از محضر اساتید مشهور و پرآوازه آن حوزه شریفه بهرۀ کافی و حتی الممکن برد؛ و او از معدود اعلام بود که به این آیه شریفه 122 سوره مبارکه توبه «وَمَا کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنفِرُواْ کآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ» عالمانه و محققانه عمل نمود.

2. اولین روحانی بود که پس از بازگشت از حوزه نجف اشرف به کشور و ارزگان خاص به گونۀ ماهرانه وعالمانه به هدایت و ارشاد مردم آن سامان پرداخت و به حق خدمات دین فوق‌العاده‌ای انجام داد.

3. در مرکز ولسوالی ارزگان خاص با تأسیس  مدرسه دینی و ساخت حسینیه و سر و سامان دادن به مسجد جامع بازار کهنه خدمات ماندگار و شایان تقدیر به جامعه شیعه آن دیار نمود از طریق منبر و گفتگو با عوام الناس و روضه‌های دل نشین و صدای فوق العاده و مثال زدنی، بیشترین و عمیق ترین تأثیر را در جذب مردم بسوی مراکز دینی و علمی داشت.

4. در ولسوالی ارزگان و ولسوالی دای چوپان (ولسوالی زادگاهش) که اکثریت مطلق با برادران اهل سنت بود، با منطق قوی و استدلال های برخاسته از مکتب خردمندانه شیعه، در ایجاد فضای همزیستی، برادرانه، وحدت و همپذیری، زمینه هرگونه مناقشه و جدل لفظی و دعواهای فیزیکی را از دست بهانه جویان و  جاهلان دو طرف گرفت.

5. اولین روحانی بود که در مرکز ولسوالی خاص ارزگان، گروههای تحصیل کرده، روشنفکر و تشنه‌گان معرفت و احیاناً برخی شبهه افکنان، بحث های علمی و محققانه را کلید زد، و با این ابتکار افزون بر میدان دادن برای جوانان معرفت‌جو، منطق قوی و استدلال‌های مبتنی بر دلایل نقلی و براهین عقلی، عظمت روحانیت شیعه را آشکار ساخت.

6. پس از تاخت و تاز کمونیست‌های داخلی، و هجوم اشغالگران شوروی سابق با تشکیل حزب رجاء در براندازی ملحدان و تقویت جبهات جهاد و مقاومت وظیفه جهادی خویش را به نحو احسن انجام داد.

7. پس از شکل گیری حزب وحدت اسلامی، به علل نامعلوم آهسته آهسته صحنه سیاست را رها ساخته، و با مهاجرت به پاکستان به هدایت و ارشاد مؤمنین آن سامان پرداخت و تا آخرین لحظات زندگی، هیچ توقف و تعلل را روا نداشت.
عاش سعیداً و مات سعیداً
سلام علیه یوم وُلِدَ ویوماتَ ویوم یُبعث حیاً
مردم شریف دای چوپان «هوتی» با غم و اندوهی فراوان رحلت آن عالم فرزانه را به کلیه بازماندگان و شاگردان و ارادتمندانش تسلیت می‌گویند.

والسلام
مردم شریف هوتی
16/07/1398

  پربازدید ترین