• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نامزدان مدعی پیروزی در انتخابات جریمه می شوند

نامزدان مدعی پیروزی در انتخابات جریمه می شوند

مسؤولان در کمیسیون شکایات انتخاباتی هشدار می‌دهند در صورتی که نامزدان پیش‌داوری‌های‌شان مبنی بر پیروزی در انتخابات را متوقف نکنند، جریمه نقدی خواهند شد.

زرمینه کاکر؛ معاون سخنگوی این کمیسیون گفت که برای نامزدانی که پیش از اعلام نتایج انتخابات، خود را پیروز اعلام کرده‌اند، توصیه و اخطار داده شده‌است.

او اما در مورد این‌که به کدام دسته‌های انتخاباتی توصیه و اخطار داده شده، جزئیاتی ارائه نکرد.

بربنیاد قانون انتخابات، نامزدان برابر با شدت ارتکاب تخلف از پنج تا 50 هزار افغانی جریمه می‌شوند.

مسؤولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که که براساس قانون انتخابات، اعلام نتایج ابتدایی و نهایی انتخابات ریاست جمهوری از مسؤولیت‌های این کمیسیون است و هیچ نامزدی صلاحیت اعلام پیروزی و یا حق پیش‌داوری را در این باره ندارد.

بیشترین موارد پیش‌داوری‌های از سوی تیم‌های انتخاباتی دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی و ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله صورت گرفته‌است.

در تازه‌ترین مورد، آقای غنی در صحبت با هفته‌نامه‌ شپیگل آلمان، به‌گونه غیرمستقیم پیروزی‌اش را اعلام کرده‌ و گفت: « نشانه‌های خوبی وجود دارد که من پنج سال دیگر خواهم داشت تا برای آینده افغانستان به‌شدت کار کنم.»

در این میان، عبدالله عبدالله نیز در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «ما بدون در نظر گرفتن سیاست انتخاباتی، وسیع‌ترین دولت ممکن را تشکیل خواهیم داد. فقط از طریق چنین دولت گسترده‌ای، آرزوی عمومی ‌برای صلح در کشور ما محقق می‌شود.»

این در حالی است که حوا علم نورستانی؛ رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفته‌است که این کمیسیون زیر فشار برخی از نامزدان قرار دارد.

او افزود که که این نامزدان بر کمیسیون فشار وارد می‌کنند که نتیجه انتخابات را زودتر اعلام کند و به همین خاطر رییس کمیسیون مستقل انتخابات از مقام‌های ناتو و سفارت بریتانیا در کابل خواسته‌است که مانع این فشارها شوند. خانم نورستانی اما از نامزد مشخصی نام نبرده‌است.

ظاهرا در پی این درخواست بوده که نماینده ملکی ناتو به دیدار عبدالله عبدالله رفت و سفارت‌های امریکا و بریتانیا در کابل هم ضمن رد تقلب در انتخابات، خواستار عدم مداخله در کار کمیسیون‌های انتخاباتی شدند.

  پربازدید ترین