• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تیفا: تهدید شده ایم تا نامزدی را که بیش تر رأی آورده افشا نکنیم

تیفا: تهدید شده ایم تا نامزدی را که بیش تر رأی آورده افشا نکنیم

12 روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) یافته‌های ابتدایی خود را از روز برگزاری انتخابات همه‌گانی کرد. هم‌زمان با نشر این یافته‌ها، مسوولان این نهاد می‌گویند که نتایج اوراق رأی‌دهی از 34 ولایت کشور را جمع‌آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند. مسوولان این نهاد می‌افزایند که براساس این اوراق، به این نتیجه دست‌ یافته‌اند که سطح رأی کدام کاندیدا بلند است و هم‌چنان میزان مشارکت مردم در کدام سطح بوده است. در عین حال مسوولان این نهاد می‌گویند از آن‌جا که از سوی شماری از تکت‌های انتخاباتی تهدید شده‌اند، نمی‌توانند یافته‌های این نتایج را همه‌گانی بسازند.

نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) روز چهارشنبه، هفدهم میزان، هم‌‎زمان با نشر یافته‌های ابتدایی این نهاد از روز برگزاری انتخابات گفت که 75 درصد اوراق نتایج را از 34 ولایت کشور جمع‌آوری کرده‌اند. به گفته آقای ایوب‌زاده، این نهاد تمامی این اوراق نتایج را تحلیل و تجزیه کرده و به این نتیجه رسیده‌ است که کدام یک از نامزدان رأی بیش‌تر را به دست آورده و هم‌چنان میزان مشارکت مردم در این دور انتخابات در کدام سطح بوده است.

آقای ایوب‌زاده از سوی دیگر تصریح کرد که بعد از تجزیه و تحلیل اوراق نتایج رأی‌دهی، شماری از تکت‌های انتخاباتی این نهاد را تهدید کرده‌اند تا دست به افشاگری نزند. هرچند او از هیچ تیمی نام نبرد، اما گفت: «اوراقی که سطح رأی برای کاندیدان را مشخص می‌کند و هم‌چنان میزان مشارکت را مشخص می‌کند، به دلیل تهدیداتی که از سوی آدم‌های بزرگ صورت گرفته، نمی‌توانیم این معلومات را شریک بسازیم.»

از سوی دیگر رییس تیفا از حکومت انتقاد کرد که برای تأمین امنیت نهادهای ناظر بر روند انتخابات مکانیزم مشخصی را روی دست نگرفته است، از این رو این نهاد‌ها از این ناحیه به شدت آسیب‌پذیر اند. او بیان کرد به دلیل ضعفی که در بخش امنیت وجود دارد، این نهاد تصمیم گرفته است که این معلومات را همه‌گانی نکند.

 تهدید کمیسیون‌های انتخاباتی
در عین حال آقای ایوب‌زاده هشدار داد، در صورتیکه کمیسیون‌های انتخاباتی نتوانند بی‌طرفی‌شان را در شمارش آرا و اعلام نتایج انتخابات حفظ کنند، این نهاد به نشر این معلومات اقدام خواهد کرد. نعیم ایوب‌زاده گفت: «زمانی‌ که کمیسیون شفاف کار نکند و طرف قرار گرفته باشد، ما این نتایج را شریک می‌سازیم. بتوانیم آن ‌را به چالش بکشیم تا به نفع کسی کار صورت نگیرد.»

در کنار این، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان از اظهار نظر شماری از سفرای خارجی مبنی بر شفاف بودن پروسه انتخابات انتقاد کرد. او گفت، یافته‌های این نهاد نشان می‌دهد که زمینه تقلب در کمیسیون وجود دارد. او علاوه کرد، در صورتی ‌که به گونه درست از پروسه نظارت نشود، تقلب به صورت گسترده انجام خواهد گرفت. او از جامعه جهانی خواست که نسبت به این پروسه دیدگاه واقع‌بینانه داشته باشند تا اعتبار پروسه زیر پرسش نرود.

پیش از این سفارت امریکا در کابل گفته بود که در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان جایی برای تقلب وجود ندارد.

آقای ایوب‌زاده از وجود فشارهای سیاسیبر اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی نیز ابراز نگرانی کرد. او گفت که بر کمیسیون‌های انتخاباتی فشار سیاسی وجود دارد و این فشارها روز‌به‌روز افزایش پیدا می‌کند. رییس بنیاد انتخابات شفاف هشدار داد، در صورتی ‌که تصمیم‌های این کمیسیون قربانی فشارهای سیاسی شود، شفافیت پروسه انتخابات را زیر پرسش می‌برد و نتایجی که اعلام خواهد شد، برای نامزدان قابل قبول نخواهد بود. با این حال او از کمیسیون‌های انتخاباتی خواست که تحت تأثیر این فشارها قرار نگیرند. به گفته او، کمیسیونمستقل انتخابات باید در تصمیم‌ها و فیصله‌هایش استقلال و صلاحیت خود را حفظ کند تا فیصله و نتایج انتخابات را که اعلام می‌کند، قابل قبول برای همه‌ی طرف‌ها باشد.

این گفته‌ها در حالی ابراز می‌شود که پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات نیز گفته بود این کمیسیون زیر فشار کاندیدان قرار دارد. حوا علم نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که شماری از کاندیدانبر کمیسیون انتخابات فشار می‌آورند تا نتایج انتخابات زودتر اعلام شود.

افزون بر این آقای ایوب‌زاده از کندی در کار کمیسیون و انتقال مواد از دستگاه‌ بایومتریک به سرور مرکزی نیز انتقاد کرد. او گفت که براساس یافته‌های ناظران این نهاد، کار در روند انتقال معلومات از دستگاه‌های بایومتریک به سرور مرکزی به کندی به پیش می‌رود. به گفته رییستیفا، اگر کار کمیسیون به همین منوال به پیش برود، این کمیسیون نمی‌تواند مطابق تقویم انتخابات، نتایج ابتدایی را اعلام کند. هم‌چنان وی در ادامه ادعا کرد که اوراق نتایج از اعتبار بالاییبرخور‌دار نیست، از این رو او از کمیسیون خواست که اوراق نتایج را با لیست رأی‌دهنده‌گان، کسانی‌ که بایومتریک شده‌اند و با اوراقی که در صندوق ریخته شده است، مقایسه کند.

در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که مطابق به تقویم، کارش را ادامه می‌دهد و نتایج ابتدایی را در زمان تعیین شده اعلام می‌کند. اورنگ‌زیب، کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات می‌افزاید، به دلیل این‌که معلومات تحت شرایط شدید امنیتی در سرور مرکزی انتقال می‌یابد، کار با کندی پیش رفته است. او افزود که دو تن از انجنیرهای شرکت درمالوگ به این کمیسیون آمده‌اند تا روند انتقال معلومات از دستگاه‌های بایومتریک به سرور مرکزی را سرعت بخشند. او ادامه داد که با انتقال این آرا در سرور مرکزی، تجزیه و تحلیل آغاز می‌شود و آرای تکراری و زیر سن را شناسایی و فاقد اعتبار قرار می‌دهد.

با این حال او گفت که تا کنون 22 هزار و 445 فورم نتایج در سرور مرکزی انتقال داده شده است. هم‌چنان او افزود که معلومات دو هزار و 700 دستگاه بایومتریک را با تمام مشخصات چون عکس تذکره، چهر و شصت، در سرور مرکزی انتقال داده‌اند.

آقای اورنگ‌زیب تأکید کرد که این کمیسیون مطابق تقویم انتخابات نتایج ابتدایی انتخابات را اعلام خواهد کرد.

انتخابات ریاست جمهوری کشور با استفاده از دستگاه بایومتریک در تاریخ ششم میزان با رقابت میان 13 نامزد برگزار شد. مطابق تقویم‌، نتایج ابتدایی انتخابات در بیست‌وهفتم میزان و نتیجه نهایی آن در شانزدهم عقرب اعلام خواهد شد.

  پربازدید ترین