• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

سردرگمی های در روند انتخابات و فاجعه بازگشت طالبان به قدرت

سردرگمی های در روند انتخابات و فاجعه بازگشت طالبان به قدرت

 علیرغم اینکه انتخابات ریاست جمهوری ایمن تر از آنچه انتظار می رفت برگزار شد، افغانستان دوره ای طولانی از بی ثباتی سیاسی را انتظار می کشد...

مقامات کشور در پی انتخابات، باید بدنبال مهار بی ثباتی سیاسی در کشور باشند. علیرغم اینکه انتخابات ریاست جمهوری ایمن تر از آنچه انتظار می رفت برگزار شد، افغانستان دوره ای طولانی از بی ثباتی سیاسی را انتظار می کشد. چرا که نشانه های مربوط به پر کردن دروغین صندوق های رأی باعث افزایش تنش در شمارش آراء شده است و این سردرگمی های موجود در روند انتخابات به نفع طالبان خواهد بود.

وضعیت آشفته سیاسی در کشور در حالی رخ داده است دو کاندیدای اصلی، قبل از شمارش رای ها مدعی پیروزی استند و به هر شکل ممکن نشان می دهند که شکست را نخواهند پذیرفت و هر کدام به طور جداگانه خود را پیروز انتخابات ریاست جمهوری 2019 می دانند. در عین حال شورشیان طالبان بیش از هر زمان دیگری بر کشور حکومت دارند و از پذیرش مشروعیت دولتی که آن را دست نشانده امریکا می دانند، سر باز می زنند.

این وضعیت سیاسی در کشور باعث شده است تا نگرانی ها میان مردم افزایش پیدا کرده است مبنی بر اینکه حادثه 2014 مجددا تکرار خواهد شد یا خیر. این انتخابات برای آینده کشور بسیار مهم ارزیابی شده بود، زیرا افغانستان در یک چند راهی قرار دارد. همچنین نتایج تاثیر بسیار مهمی بر روند مذاکرات صلح خواهد داشت.

کالین کوکمن، متخصص پروگرام موسسه صلح ایالات متحده، که از سال 2008 تاکنون سیاست افغانستان را تجزیه و تحلیل کرده است، معتقد است: خطر جدی یک بحران سیاسی گسترده و درگیری تفرقه جویانه ای در راستای نتیجه ی انتخابات وجود دارد.

از زمان انتخابات 28 سپتمبر حدود 4500 شکایت مطرح شده است که بهانه جویی های احتمالی بازنده را برای نپذیرفتن نتایج فراهم می کند. کمیسیون مستقل انتخابات همچنین اعلام کرد برخی از دستگاه های تأیید سنجش بایومتریک گم شده اند.

سردرگمی دولت، پر کردن خلاء توسط طالبان
در پی مذاکرات اخیر در پاکستان دپلومات ها معتقدند هرچه سردرگمی بیشتر دولت افغانستان را تحت الشعاع خود قرار دهد، پر کردن خلاء برای طالبان آسان تر خواهد بود. به گفته آنها، دیدارهای اخیر خارجی توسط طالبان به مشروعیت این گروه کمک می کند. چراکه با وجود خسته شدن امریکا از جنگ و تمایل آنها به بازگشت به خانه و قدرت گرفتن طالبان، رییس جمهور جدید دورانی سخت و پر چالش خواهد داشت.

علیرغم حضور نظامی امریکا در افغانستان به همراه نیروهای امنیتی افغانستان، طالبان در سالهای اخیر قوی تر شده اند. موازنه قدرت به نفع شورشیان در افغانستان به طور چشمگیری تغییر کرده است و شکی نیست که عامل زمان بیش از حد قدرت طالبان را افزایش داده است.

در حال حاضر دولت افغانستان بخش های بزرگی از کشور را پس از جنیوری سال 2016 از دست داده است، وقتی کابل 72 فیصد مناطق را به طور کامل کنترول می کرد. پس از گذشت 3 سال، دولت افغانستان فقط 54 فیصد از مناطق کشور را کنترول می کند! به نظر می رسد چنین دوگانه گی ها منجر به فاجعه بازگشت طالبان به قدرت شود!

  پربازدید ترین