• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

«آیت الله صالحی مدرس» با اکثریت آرا، به عنوان رئیس جدید شورای علمای شیعه کشور برگزیده شد

«آیت الله صالحی مدرس» با اکثریت آرا، به عنوان رئیس جدید شورای علمای شیعه کشور برگزیده شد

آیت الله صالحی مدرس، با اکثریت قاطع آرا به عنوان رئیس شورای علمای شیعه افغانستان و همچنین شیخ‌زاده و محمداکبری به عنوان معاون اول و دوم این شورا انتخاب شدند.

پانزدهمین مجمع عمومی شورای علمای شیعۀ افغانستان، روز شنبه (20 میزان) با حضور اعضای این شورا از سراسر کشور در کابل گشایش یافت.

در مجمع عمومی امروز این شورا، آیت‌الله صالحی مدرس به عنوان رئیس جدید شورای علمای شیعۀ افغانستان و همچنین آیت‌الله شیخ‌زاده و حجت‌الاسلام محمد اکبری به عنوان معاون اول و دوم این شورا انتخاب گردیدند.

پیش از این، مرحوم آیت‌الله محسنی (ره) ریاست این شورا را بر عهده داشت.

شورای علمای شیعه افغانستان تشکلی از علمای شیعۀ کشور است که در سال 1382 هجری شمسی آغاز به کار کرد. نخستین رئیس این شورا مرحوم آیت‌الله محمدآصف محسنی بود که تا زمان درگذشت‌اش در ماه اسد سال جاری این وظیفه بر عهدۀ وی بود.

شورای علمای شیعه افغانستان، 65 نمایندگی و هزاران عضو در سراسر افغانستان دارد. در ماه عقرب سال 1396 کنگرۀ این شورا در شهر کابل برگزار و ریاست آیت الله محسنی بر آن تمدید شد. در آن کنگره، آیت الله محمدهاشم صالحی به عنوان معاون اول و محمد اکبری به عنوان معاون دوم انتخاب شدند.

تلاش برای رسمیت بخشیدن به قانون فقه جعفری در قانون اساسی افغانستان، وارد کردن احکام و اعتقادات شیعه در نظام آموزشی افغانستان، تصویب قانون احوال شخصیه بر اساس فقه شیعه در سال 1388 ش و بنیان‌گذاری شورای اخوت اسلامی میان شیعیان و اهل سنت جزء فعالیت‌های این شورا بوده است.

  پربازدید ترین