• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

کشته شدن عاصم عمر رهبر گروه القاعده، ضربه بزرگ علیه تروریزم

کشته شدن عاصم عمر رهبر گروه القاعده، ضربه بزرگ علیه تروریزم

 کشته شدن رهبر گروه القاعده در شبه قارهٔ هند، ضربه بزرگی به تروریزم در منطقه است و تلاش های مشترک نیروهای افغان، پاکستانی و ایتلافی را برای جلوگیری از بازگشت این گروه تروریستی برجسته می سازد...

عاصم عمر که از سال 1393، گروه القاعده را در شبه قاره هند رهبری می کرد، به تاریخ 1 میزان طی یک حمله بالای یک پناهگاه طالبان در ولسوالی موسی قلعه ولایت هلمند، کشته شد.

ریاست امنیت ملی به تاریخ 16 میزان، مرگ عمر را در تویتر تائید کرد و افزود، در میان شش عضو دیگر شعبه القاعده در شبه قارهٔ هند که در این حمله کشته شدند، مردی که به نام ریحان شناخته می شد، و قاصد ایمن الظواهری رهبر القاعده به شمار می رفت، نیز شامل بود.

ریاست امنیت ملی در تویت قبلی به تاریخ 1 میزان گفته بود که یک عملیات مشترک برای از بین بردن یک گروه پرآوازهٔ القاعده با رهبران طالبان در یک مجتمع که عمر نیز در آن شامل بود، انجام شده است.

وزارت دفاع ملی طی اعلامیه ای به تاریخ 16 میزان گفت، 22 عضو خارجی طالبان کشته و 14 نفر دستگیر شدند.

وزارت دفاع ملی گفته است، تروریست های دستگیر شده شامل پنج نفر تبعه پاکستانی و یک بنگله دیشی است. این گروه تروریستی خارجی به طور جدی در سازماندهی حملات تروریستی دخیل بودند. در جریان این عملیات، یک گدام بزرگ از لوازم و تجهیزات تروریست ها نیز تخریب شد.

تروریست های القاعده همچنان در یک عملیات جداگانه در هلمند کشته شدند.

عمر زواک، سخنگوی والی هلمند گفت، یک تولی متعلق به ریاست امنیت ملی به تاریخ [8 میزان] عملیات بزرگی را در ولسوالی موسی قلعه انجام داد، که در آن تعدادی از اعضای گروه القاعده کشته شدند و چهار نفر نیز دستگیر شدند.

زواک با افزودن اینکه نیروهای افغان طی این عملیات مهمات، سلاح و سایر تجهیزات متعلق به القاعده را منهدم کردند گفت، سه زن در میان دستگیر شده گان بودند.

ضربه بزرگ به القاعده
عبدالباسط، یک تحلیلگر امور امنیتی مستقر در سنگاپور گفت: عمر هم در جهادیان محلی در افغانستان و هم جهادیان خارجی در پاکستان بسیار مورد احترام بود، زیرا وی سابقه داشتن یک ایدئولوژی قوی را داشت و در جامعه به خوبی شناخته شده بود.

به گفتهٔ باسط، قبل از منصوب شدن منحیث رییس شعبهٔ القاعده در شبه قارهٔ هند، عمر تبلیغ کننده انترنتی القاعده بود و ریاست کمیته شرعی آنها برای پاکستان را بر عهده داشت.

به زودی پس از آنکه عمر رهبر شعبهٔ القاعده در شبه قارهٔ هند شد، در سنبله 1393 این گروه تلاش کردند یک کشتی جنگی نیروی بحری پاکستانی را در کراچی بدزدند.

آن حمله، 10 پرسونل جنگجویان کشته و 15 زخمی بر جای گذاشت. در این درگیری ها دو مهاجم کشته شدند و نفر سوم خود را منفجر کرد. عمر در سال 1397 توسط ایالات متحده به عنوان تروریست جهانی معرفی شد.

تعدادی از مقامات نافذ قانون گفتند، عمر یک قوماندان جنگجوی استراتیژیک و صاحب نظر دانشمندی بود.

راجا عمر خطاب، یک مقام ارشد دپارتمنت مبارزه با تروریزم سند گفت: عمر نه تنها تعداد قابل توجهی از جنگجویان جوان و فرهیخته را که در ساخت بم آموزش دیده اند را استخدام و تربیه کرد، بلکه تعدادی جنگجویان محلی را وادار کرد تا با شعبهٔ القاعده برای شبه قاره هند بیعت کنند.

وی گفت: به دلیل ارتباط گذشته خود با گروه های مختلف جنگجویان محلی که در منطقه فعالیت می کردند، وی موفق شد شبکه های طالبان افغان و پاکستانی، گروه های جهادی که در کشمیر فعالیت می کنند و گروه های کوچکتر که در سایر کشورهای آسیای جنوبی فعالیت می کنند را تحت تأثیر قرار دهد.

عمر همچنان به طور استراتیژیک، مؤسسات تحصیلات عالی پاکستان را برای جذب فارغین جوان مورد هدف قرار داده بود.

خطاب گفت: در کراچی، ما چندین گروه کوچک از جنگجویان مرتبط با عمر را کشف کردیم که پولدار و فارغ التحصیل پوهنتون های معتبر بودند.

وی گفت، شعبهٔ القاعده برای شبه قاره هند، نتوانست سه سال گذشته یک حمله تروریستی در پاکستان انجام دهد، و عمر و قوماندانان کلیدی وی در افغانستان بودند که از طالبان افغان حمایت می کردند. این نشان داد که شعبهٔ القاعده در شبه قاره هند بسیار تضعیف شده است.

  پربازدید ترین