• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

رویارویی قانونگذاران با تطبیق کننده گان قانون

رویارویی قانونگذاران با تطبیق کننده گان قانون

برخورد اعضای مجلس نماینده‌گان با نیروهای پولیس، شب گذشته در مربوطات حوزه نهم امنیتی شهر کابل واکنش‌هایی را در پی داشته است.

شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان می‌گویند که تعدادی از اعضای این مجلس به قانون پابند نیستند و نشست اضطراری این نمایندگان شب گذشته در واکنش به عملی شدن قانون از سوی نیروهای ویژه پولیس، برگزار شده است.

رمضان بشردوست، یک تن از اعضای مجلس میگوید: “یک مصئونیت عام و تام و ما فوق قانون می‌خواهند درحالی که در قانون تنها در اظهار نظر و رای‌دادن مصئونیت دارند و در جرم، دزدی، خیانت، غصب زمین، و موترهای بدون پلیت مثل افراد عادی کشور باید پاسخ بگویند و وحشتناک است که نماینده‌گان ملت باید قانون را وضع کنند و عملی کنند، اما شب جلسه می‌گیرند که چرا قانون تطبیق می‌شود.”

در همین حال، شمار دیگری از اعضای مجلس نماینده‌گان می‌گویند که عمل‌کرد پولیس قانونی نه بل سیاسی است و تلاش دارند تا خانه ملت را زیر پرسش ببرند.

با این حال، صداهای که میان نماینده‌گان مجلس در پیوند به این نشست رد بدل شده اند، تاکید به این دارد که خوشحال سادات، معین ارشد امنیتی وزارت داخله باید برکنار شود.

نریندر سنگ خالصه، یک عضو دیگر مجلس، اظهار میدارد: “ما را پولیس بدون این که حرف ما را بشنوند دشنام دادند و خلع سلاح را شروع کردند و گفتند که وزیر داخله و خوشحال سعادت هدایت داده تا وکیلان را در تکسی روان کنید و به مریم سلیمان خیل دست انداختند و به عزت ما بازی کردند.”

به همین دلیل، نشست عمومی مجلس، روز گذشته (شنبه، 20 میزان) سری برگزار شد، شماری از اعضای مجلس، برخورد نماینده‌گان با پولیس را نکوهش کرده و می‌گویند که این کار در واکنش به عملی شدن قانون صورت گرفته است.

این معضل از آن جا آغاز شد که شب گذشته نیروهای ویژه پولیس، موترهای حامل نماینده‌گان مجلس را که دارای شیشه‌های سیاه و فاقد نمبر پلیت ترافیک بودند در ساحه گمرک از مربوطات ناحیه نهم شهر کابل از بهر بازرسی متوقف ساختند که این کار باعث واکنش نماینده‌گان مجلس شد.

درهمین حال وزارت امور داخله تأکید میکند که قانون بالای همه یکسان عملی می شود و تنش اعضای مجلس با پولیس زیر برسی قرار دارد.

نصرت رحیمی، سخنگوی این وزارت، میگوید: “ما قانون را در وزارت داخله یکسان برای همه تطبیق می‌کنیم و تنش شب گذشته میان اعضای مجلس و نیروهای پولیس بررسی می شود.”

از چند سال بدین‌سو موترهای مودل بالا و گران قیمت با داشتن نمبر پلیت‌های «و ج» و «م ج» شورای ملی که بیشتر آنان از شیشه‌های دودی نیز استفاده می‌کنند، با واکنش‌های جدی به همراه بوده، اما تاکنون این معضل حل نشده و حکومت هم نتوانسته تا گشت و گذار این موترها را قانون‌مند بسازد.

  پربازدید ترین