• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

استاد جعفری: آرای بدون بایومتریک باید شمارش شود

استاد جعفری: آرای بدون بایومتریک باید شمارش شود

آرای بدون بایومتریک باید شمارش شود آرای بدون بایومتریک باید شمارش شود احزاب همسو با دسته انتخاباتی دولت ساز میگویند که آرای بدون بایومتریک باید شمارش شود و کمیسیون انتخابات مستقلانه کار خود را انجام بدهد. 

ارحزب رفاه ملی و احزاب همسو با تکت انتخاباتی دولت ساز طی کنفرانس خبری (امروز یک شنبه 21 میزان) خواهان شمارش آرای بدون بایومتریک از طرف کمیسیون مستقل انتخابات شده اند. سید محمد حسن جعفری؛ دبیر کل حزب رفاه ملی در این کنفرانس گفت: ؛ما تا اعلام نتیجه از سوی کمیسیون انتخابات منتظر میمانیم و از این کمیسیون میخواهیم که آرای بدون بایومتریک را نیز شمارش نمایند، چون در بعضی از محلات مشکل از سوی خود کمیسیون بوده است.

آقای جعفری در پاسخ با سوال خبرنگار آوا که چه تضمینی وجود دارد که این آرای بدون بایومتریک همانند انتخابات سال 2014 تقلبی نباشد؟ گفت: مسئولین کمیسیون مستقل انتخابات در سال 2014 رسالت اسلامی و میهنی خود را انجام نداده بودند و حالا پشت میله های زندان قرار دارند. به گفته وی در صحبت با مسئولین کمیسیون انتخابات آنها گفته اند که در راستای منافع ملی حرکت می کنند و دنبال مسائلی همچنون تقلب و آرای گوسفندی نیستند و پس از اعلان نتایج اگر کدام مشکلی وجود داشت همه میتوانند به کمیسیون شکایات انتخاباتی مراجعه نمایند. این حزب همسو با تکت انتخاباتی دولت ساز میگوید که کشور های بیرونی در انتخابات افغانستان دخالت نکنند.

وی گفت که داکتر زلمی خلیل زاد مشکلات زیادی را ایجاد کرد و ایشان سعی بر این داشت که مسئله صلح را به پیش بیاندازد، آیا کدام تضمینی وجود دارد که طالبان بعد از پروسه صلح شرایط گذشته را بالای مردم افغانستان تکرار نکنند؟ از سویی هم سید محمد هادی هادی؛ رهبر حزب حرکت ملت افغانستان و از احزاب همسو با تکت انتخاباتی دولت ساز در این کنفرانس گفت: کوچک ترین تخلف از سوی کمیسیون انتخابات خیانت ملی به حساب می آید، کمیسیونهای انتخاباتی در این شرایط سرنوشت ساز وظیفه خود را به وجه احسنت انجام دهند. وی خطاب به کمیسیون انتخابات گفت: در مناطقی که مشکلات بایومتریک وجود داشت، آرای بدون بایومتریک را شمارش کنند و کمیسیون وظیفه خود را مستقلانه انجام بدهد. احزاب همسو با تکت انتخابات دولت ساز در پایان از نهادهای امنیتی بخاطر تامین امنیت روز برگزاری انتخابات و رسانه ها تشکر و قدردانی نمود. لازم به ذکر است که اسدالله سعادتی معاون دوم تیم ثبات و همگرایی به رهبری داکتر داکتر عبدالله عبدالله روز گذشته در مراسمی گفته بود: ما بارها به اساس طرزالعمل‌های کمیسیون گفتیم که آرای بدون بایومیتریک اساس نیستند. اما بدون در نظرداشت توصیه‌های ما به اسکن‌کردن برگه‌های نتایج شروع کردند. به ما گفتند که این کار را به خاطر حفظ اسناد انجام می‌دهند. اما دیروز اطلاع یافتیم که آن‌ها نتایج را از این برگه‌ها وارد سیستم می‌کنند. این تلاشی برای یک تقلب سیستماتیک است. شمارش آرای بدون بایومتریک تنها برای تیم دولت ساز قابل قبول است، اما دیگر نامزادان ریاست جمهور تلاش برای شمارش نکردن آرای بدون بایومتریک دارند و آنها این آرا را نمی پذیرند.

  پربازدید ترین