• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزیر صحت عامه خواستار افزایش سهم داروهای ایرانی در بازار افغانستان شد/ روند پذیرش دانشجویان پزشکی افغانستان در ایران تسریع و تسهیل شود

وزیر صحت عامه خواستار افزایش سهم داروهای ایرانی در بازار افغانستان شد/ روند پذیرش دانشجویان پزشکی افغانستان در ایران تسریع و تسهیل شود

فیروز فیروزالدین روز دوشنبه گذشته(22 میزان) برای شرکت در 66مین اجلاس وزرای صحت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت به تهران سفر کرده است. این نشست با اشتراک وزرای بهداشت 22 کشور حوزه مدیترانه، نهادهای بین‌‌المللی و سازمان‌های مدنی از 22 الی 25 میزان سال جاری در شهر تهران برگزار شد.
 
هدف این نشست بحث و تبادل نظر در مورد مقیاس‌ها و راهکارهای اساسی برای بهبود کیفیت عرضه خدمات بهداشت عمومی، به شمول جلوگیری از مرگ و میر نوزادان و کودکان، تقویه نیروی کار نرس‌ها، تقویت سکتور شفاخانه‌ای، رشد مهارت‌ها برای پالیسی‌سازی مبتنی بر شواهد (Evidence-Informed) برای صحت، کاهش امراض غیرساری و تقویت رسیدگی به وقایع می‌باشد.
 
در همین حال، وزیر صحت عامه کشور در دیدار با وزیر بهداشت ایران، تفاهم‌نامه‌ای را در زمینه توسعه همکاری‌ها در زمینه دارو و آموزش پزشکی امضا کرد.

داکتر فیروزالدین فیروز اظهار امیدواری کرد که در این اجلاس بتوانند از تجارب، دستاوردها، نظرات و افکار یک‌دیگر برای پیدا کردن راه حل برای بهبود سلامت مردم بهره ببرند.
 
وی افزود: به نمایندگی از مردم افغانستان از جمهوری اسلامی ایران به دلیل میزبانی از مهاجران افغانستانی طی 30 سال گذشته و ارائه خدمات در زمینه آموزش، پرورش و سلامت قدردانی و تشکر می‌کنم.
 
وزیر صحت عامه با اشاره به برنامه این وزارت برای بهره‌گیری از دانش و تکنولوژی روز کشورهای همسایه، عنوان کرد: "ما با ایران از لحاظ فرهنگ و زبان مشترکات بسیاری داریم که می‌توانیم از تکنولوژی ایران بهره ببریم، در حالی که هزینه های کلانی را به کشورهای دیگر می‌پردازیم و به نتایج محدودتری دست پیدا می‌کنیم. بنابراین مشتاق هستیم که همکاری‌های بیشتری را با ایران داشته باشیم و از ظرفیت‌های ایران در زمینه‌های مختلف استفاده کنیم".
 
 وی با اشاره به امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت بهداشت ایران و افغانستان و پنج سند همکاری بین دو کشور، ابراز امیدواری کرد که تمام موارد این اسناد عملیاتی شده و اهداف در نظر گرفته شده محقق شود.
 
داکتر فیروزالدین فیروز با اشاره به تقاضای ادامه تحصیل 55 داکتر افغانستانی در دوره فوق تخصص در ایران نیز گفت: "با توجه به نیاز مردم افغانستان به دریافت خدمات تخصصی، بسیاری از بیماران برای دریافت این خدمات مجبور به مراجعه به کشورهای دیگر هستند که مشکلات و هزینه‌های بسیاری به دنبال دارد. بر این اساس خواستاریم پروسه پذیرش این دانشجویان در ایران تسریع و تسهیل شود تا بتوانیم پس از بازگشت آن‌ها، خدمات تخصصی را به مردم افغانستان ارائه دهیم".

وی با تاکید بر این‌که تنها 15 تا 20 درصد بازار دارویی افغانستان توسط داروهای ایرانی تامین می‌شود، اظهار کرد: "این میزان اخیرا کمتر نیز شده است؛ در حالی که مردم افغانستان از کیفیت داروهای ایرانی راضی بودند، اما در حال حاضر داروهایی با کیفیت پایین‌تر جایگزین داروهای ایرانی در بازار افغانستان شده است که باید سهم داروهای ایرانی را در این بازار افزایش دهیم؛ چرا که داروهای ایرانی برای ما از لحاظ کیفیت و قیمت صرفه اقتصادی بیشتری دارد. همچنین در مرحله بعد می‌توانیم در بعد انتقال تکنولوژی ساخت داروها با ایران همکاری داشته باشیم".
 
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت ایران، وزیر صحت عامه افغانستان در ادامه با اشاره به تردد مهاجران در مرز دو کشور و احتمال انتقال بیماری‌های واگیردار گفت: باید با همکاری‌های بیشتر بین وزارت‌های بهداشت دو کشور این موضوع را حل کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: "باید همکاری‌ها را بین دو کشور گسترش دهیم تا بتوانیم از توانایی‌ها و ظرفیت‌های شایسته ایران استفاده کنیم. در مورد مشکل بروکراسی‌های اداری برای رجیستری داروهای ایرانی در افغانستان نیز راهی برای تسریع و تسهیل ایجاد شده و تعهد می‌کنیم در این بخش از هیچ کمکی برای تسهیل روند فروگذار نباشیم".
 
تأکید بر برگزاری اجلاس سهجانبه وزرای بهداشت ایران، افغانستان و پاکستان/ لزوم تسریع ثبت داروهای ایرانی در افغانستان
دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران نیز در دیدار وزیر صحت عامه کشور بیان کرد: "جمهوری اسلامی ایران در این سال‌هایی که گذشته، تمام تلاش خود را کرد تا در کنار افغانستان باشد؛ در حال حاضر نیز تعداد زیادی از هموطنان ساکن ایران شما که ایران همواره خانه دوم آن‌ها بوده، برای ما مهمانان عزیز محسوب می شوند. آن‌ها از خدمات سلامت همچون واکسیناسیون، درمان و دیالیز بهره‌مندند و همواره از آن‌ها حمایت می‌کنیم و جای خرسندی است که توانستیم آن‌ها را به گونه‌ای شایسته ساماندهی کنیم تا کمترین عارضه‌ای متوجه این عزیزان شود".
 
وی با بیان این‌که ایران و افغانستان روابط خوبی در زمینه آموزش پزشکی دارند، تصریح کرد: "در زمینه دانشجویی روابط خوبی با کشور دوست و برادرمان افغانستان داریم و حدود 600 دانشجوی افغانستانی در رشته‌های مختلف در دانشگاه‌های علوم پزشکی تحصیل می کنند".
 
دکتر نمکی خاطرنشان کرد: "28 سال قبل که معاون بهداشتی وزارت بهداشت بودم، با همکاری دولت افغانستان، واکسیناسیون فلج اطفال را در افغانستان مدیریت کردیم که همکاری بسیار خوبی بود و در حال حاضر نیز در همه زمینه‌ها آماده‌ایم که به شما کمک کنیم و از شما کمک بگیریم".

وی گفت: "در زمینه دارو نیز آمادگی همکاری با افغانستان را داریم؛ در حال حاضر حدود 97 درصد داروهای مورد نیاز ما تولید داخل است و برنامه داریم تا 3 درصد باقی مانده را نیز در کشورمان بسازیم و به همین دلیل آماده‌ایم که در مورد انتقال دانش فنی و در مورد ساخت داروهای بایولوژیک و بایوسیمیلار و داروهای شیمیایی به شما کمک کنیم. همچنین آماده‌ایم که در مورد کنترل بیماری‌های مشترک بین دو اقلیم، همکاری کنیم".
 
وزیر بهداشت ایران در خصوص توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه سلامت گفت: "از موارد دیگر می‌توان به توسعه همکاری در زمینه ساخت واکسن، توسعه واکسیناسیون و انجام پروژه‌های واکسیناسیون اشاره کرد. با توجه به این‌که 66 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی داریم، در حوزه آموزش و پژوهش آماده هرگونه همکاری با شما هستیم؛ ایران کشور دوم شماست و همکاری ما و کشور دوست و برادرمان افغانستان می‌تواند بسیاری از توطئه‌ها را در منطقه خنثی کند و در زمینه‌های دیپلماتیک به قدرت ما بیفزاید و هم‌افزایی بالایی را در عرصه بین‌الملل ایجاد کرده و نیازمندی ما را به بیگانگان کمتر کند".
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود در این دیدار گفت: "در زمینه بیماری‌های واگیردار لازم است که جلسه مشترکی را بین ایران، افغانستان و پاکستان تشکیل دهیم. زمانی که معاون بهداشت وزارت بهداشت بودم، تصور می کردم افراد مبتلا به مالاریا که از افغانستان وارد ایران می‌شوند، این بیماری را از افغانستان وارد می‌کنند، اما بعد متوجه شدیم که منبع آلوده شدن آنها به مالاریا در کویته پاکستان است و تا این جلسه مشترک بین سه کشور برگزار نشود، این موضوع اصلاح نخواهد شد. بسیاری از دام‌های آلوده بین ایران و پاکستان و افغانستان در گردش است و این موضوع را باید رسیدگی کنیم و سه کشور باید در مورد آن تصمیم گیری کنند".
 
دکتر نمکی با تاکید بر این‌که دولت افغانستان باید در پروسه ثبت داروهای ایرانی تسریع کند، گفت: "باید بر سر قیمت داروهای صادراتی ایرانی نیز به نقطه مشترکی برسیم. ما در حال حاضر در شرایط سخت تحریم قرار داریم و تمامی راه‌ها برای تامین کالاهای اساسی برای ما بسته شده، با این حال، میزان مواد اولیه موجود در کارخانه‌های داروسازی دچار خلل نشده و و تولید دارو بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود".
 
دیدار وزیر صحت عامه افغانستان با وزیر صحت پاکستان
در حاشیه سفر به تهران و شرکت در نشست سالانه سازمان جهانی بهداشت در حوزه مدیترانه شرقی، داکتر فیروزالدین فیروز، وزیر صحت‌عامه افغانستان، با وزیر صحت پاکستان نیز دیدار و گفتگو نمود.

در این دیدار وزیر صحت عامه کشور و وزیر صحت پاکستان روی هم‌کاری های مشترک در بخش صحت دو کشور گفتگو نمودند.

  پربازدید ترین