• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بیش از 44 درصد از جمعیت افغانستان به غذای کافی دسترسی ندارند

بیش از 44 درصد از جمعیت افغانستان به غذای کافی دسترسی ندارند

فبریزیو سیساریتی مسوولان اداره خوراکه و زراعت ملل متحد در کابل امروز پنجشنبه در مراسم تجلیل از روز جهانی غذا که از سوی وزارت زراعت در کابل برگزار شده بود خاطرنشان کرد که 33.6 درصد کودکان در افغانستان دچار سوء تغذیه و کوتاهی قد هستند.
 
به گفتهی سیساریتی، استفاده بیش از حد از غذا و چاقی نیز به نبود تغذیه مصئون ارتباط دارد.
 
او گفت که نزدیک به دو میلیارد نفر از جمعیت جهان دچار مشکل چاقی‌اند و تغذیه ناسالم منجر به بیماری‌های مختلفی در سطح جهان می‌شود.
 
در همین حال حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، در این مراسم گفت: در نتیجه‌ بارندگی‌های زمستان گذشته، وضعیت در افغانستان بهبود یافته و میزان حاصلات بیش‌تر شده است.
 
حشمت‌الله غفوری می‌گوید: «از این که افغانستان یک کشور زراعتی است و تلاش می شود تا مقدار تولیدات زراعتی در کشور بیش‌تر شود تا همه‌ی مردم دسترسی کافی به مواد غذایی داشته باشند.
 
وی همچنین افزود که وزارت زراعت در زمینه تامین مصونیت غذایی در کشور، گام‌های خوبی برداشته و اکثریت فعالیت‌های این وزارت در راستای بهبود وضعیت غذایی و تغذیه و هم‌چنین رشد اقتصاد خانواده‌ها در سراسر کشور است.
 
آقای غفوری گفت: افزایش تولیدات محصولات زراعتی مانند غله، محصولات باغداری حدوداً 20 تا 30 درصد افزایش یافته و تنها در قسمت غله‌جات امسال نسبت به سال گذشته 42 درصد افزایش یافته است.
 
معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت هم‌چنین می‌گوید که این وزارت برای افزایش دست‌رسی مردم به مواد غذایی فعالیت‌های گسترده‌ انجام داده است که کنترل به موقع آفت‌های گیاهی، توزیع سبزخانه‌ها به خانواده‌های کم‌درآمد، توزیع فارم‌های مرغداری، میلیون‌ها نهال مثمر، ایجاد مراکز جمع‌آوری شیر و پروسس آن و ده‌ها مورد دیگر، از جمله فعالیت‌های مهم وزارت است.
 
آقای غفوری گفت که عصری‌سازی زراعت از دیگر فعالیت‌های وزارت زراعت را تشکیل می‌دهد و این وزارت در نظر دارد تا 1.5 میلیون هکتار زمین جدید را تحت پوشش فعالیت‌های زراعتی قرار دهد.
 
در همین حال، داکتر فدامحمد پیکان معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه، در مراسم امروزی گفت نداشتن مصونیت غذایی، بیش‌تر کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
به گفته‌ او، 37درصد کودکان زیر پنج سال در افغانستان به کوتاهی قد و سوء تغذّی مزمن مبتلا هستند.
 
آقای پیکان گفت که سوء تغذّی تنها از کمبود غذا ناشی نمی‌شود بلکه به گفته‌ی او، بی‌توجهی برخی از خانواده‌ها در استفاده از غذای ناسالم نیز منجر به سوءتغذی در کودکان می‌شود.

  پربازدید ترین