• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

لزوم راه اندازی کار گروه ساماندهی فعالیت های فرهنگی هنری مهاجران افغانستانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران

لزوم راه اندازی کار گروه ساماندهی فعالیت های فرهنگی هنری مهاجران افغانستانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران

مهدی جعفری خانقاه نوشت: طی سالیان گذشته قشرهای زیادی از مهاجران افغانستانی ازجمله فعالان فرهنگی و هنری، دانشجویان، طلاب و... در ایران حضور یافته اند. حداقل فایده ای که ایران می تواند از پذیرایی مهاجرین بدست آورد جلب حسن نظر مهاجرین است. امری که در سالهای گذشته از آن غفلت شده و نه تنها حامی جدی برای ایران نشدند بلکه با نگرش منفی نسبت به ایران، زبان به گلایه می گشایند.

پس از پاکستان، ایران بیشترین جذابیت را به لحاظ زمینه های فرهنگی، مذهبی و تاریخی برای مهاجرین افغانستانی دارد. این امتیاز مهمی برای کشورمان به حساب می آید تا از این فرصت برای دفع تهدیدات و استحکام روابط فرهنگی بهره جوید.

به تعبیر یکی از کارشناسان افغانستانی متاسفانه فعالیت ایران در زمینه های فرهنگی، عمرانی و حتی صنعتی از بسیاری از کشورها که مرز مشترکی با افغانستان ندارند، کمتر است و سایر کشورهای دور و نزدیک با نگاه به آینده ای مشترک به برقراری ارتباط با افغانستان روی آورده اند.

بنابراین لازم است با تکیه بر سابقه دیرینه و داشته های مشترک، سوتفاهم ها و بدبینی های موجود را برطرف و با نگاه راهبردی ستون های احترام متقابل را بنا کرد تا آیندگان از این مسیر برای رسیدن به صلح و دوستی بهره مند شوند.

وقتی رهبر انقلاب با دستور به تکریم همه مهاجران افغانستانی و بیان جمله تهران خانه افغانستانی هاست مشخص کرده اند که سیاست جمهوری اسلامی در قبال مهاجران افغانستانی، همچنان بر پایه آرمان های اولیه انقلاب اسلامی قرار دارد دیگر نمی توان از کنار این مسئله بی تفاوت گذشت.

اهداف کلان وزارت فرهنگ در گسترش مناسبات فرهنگی و فراهم آوردن زمینه های وحدت با مسلمانان، این وزارتخانه را باید بیش از گذشته متوجه نقش خود نماید. از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  به عنوان متولی بخش فرهنگ کشور انتظار می رود برای برقراری ارتباط منطقی و دو سویه با بدنه فرهنگی و فرهیخته مهاجرین افعانستانی و نیز درک اهمیت حفظ کرامت انسانی و حل مسائل و مشکلات فعالان فرهنگی هنری افغانستانی، مدیریت امور فرهنگی مهاجران افغانستانی را بطور جدی بر عهده بگیرد.

رویکرد سازمان یافته این وزارتخانه به بخش فرهنگ ایجاب می کند تا در شرایط فعلی اگر امکان تشکیل ساختار جدید را در بدنه خود ندارد، لااقل با تشکیل دبیرخانه کار گروه ساماندهی فعالیت های فرهنگی هنری مهاجران افغانستانی ذیل معاونت فرهنگی وظیفه سیاستگذاری، برنامه ریزی و سازماندهی فعالیت های فرهنگی مهاجرین را پیگیری و به مرحله اجرا در آورد.

راه اندازی این کار گروه و سر و سامان بخشیدن به مشکلات فعالان فرهنگی در کنار برد رسانه ای می تواند تاثیراته مثبتی بر نگرش نخبگان جامعه افغانستانی داشته باشد.

به امید چنین روزی.

  پربازدید ترین