• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرا پادشاه تایلند معشوقه رسمی خود را مجازات کرد؟

چرا پادشاه تایلند معشوقه رسمی  خود را مجازات کرد؟

پادشاه تایلند دوشنبه گذشته در اقدامی ناگهانی، تمام عنوان ها و مقام هایی را که به معشوقه رسمی اش "سینینات وانگواجیرپاکدی" داده بود، پس گرفت و دیگر کسی از سرنوشت او با خبر نیست.

اقدام ماها واجیرالونگکورن، پادشاه جدید تایلند در حالی صورت گرفته که وی همین چند ماه قبل عنوان "محبوبه رسمی" را به زن مورد علاقه‌اش داده بود.

پادشاه تایلند ماه ژوئیه گذشته، به سینینات وانگواجیرپاکدی، لقب محبوبه رسمی را اعطا کرده بود ولی اکنون دربار تایلند می‌گوید به دلیل این که او سعی می‌کرده خود را به همان موقعیتی که ملکه تایلند دارد برساند، مجازات شده است.

در تایلند، پادشاه علاوه بر همسرش که عنوان ملکه دارد، می‌تواند دارای مصاحب و همدمی به نام "محبوبه درباری" هم باشد.

سرنوشت شوم

مطابق قانون خیانت و اهانت به پادشاه، هر گونه انتقاد از شاه ممنوع است و کسانی که از این قانون سرپیچی کنند باید در انتظار مجازات سنگین زندان باشند.

سینینات 34 ساله اولین محبوبه درباری پس از تقریبا یک قرن بود. ولی اعطای این لقب به او با عنوان ملکه تفاوت داشت. اعطای لقب محبوبه درباری به سینینات، کمی پس از آن صورت گرفته بود که پادشاه تایلند با ملکه سوتیدا، چهارمین همسرش ازدواج کرده بود.

از نظر تاریخی گفته می شود که هدف از تعدد زوجات و داشتن محبوبه رسمی توسط پادشاهان تایلند به منظور تضمین وفاداری خانواده‌های با قدرت سراسر ایالات این پادشاهی پهناور بوده است.

"ماها واجیرالونگکورن" پادشاه جدید تایلند در سال 2016 پس از فوت پدرش جانشین او شده است.

سینینات که بود؟

سینینات ابتدا شغل پرستاری داشت. وقتی مورد توجه واجیرالونگکورن قرار گرفت که در آنموقع وی ولیعهد بود و اینگونه شد که وارد ارتش سلطنتی و دستگاه امنیتی شد.

سینینات مراتب قدرت را پشت سر هم طی کرد و محافظ شخصی، خلبان و چترباز شد و در پله آخر به گارد محافظ سلطنتی پیوست و اوایل سال جاری میلادی به درجه ژنرالی ارتقا یافت.

سپس دربار تایلند عکس‌هایی از او را در حین عملیات در یک جت جنگی انتشار داد اما اکنون این عکس‌ها از وبسایت رسمی حذف شده است.

سرنوشت شوم

در همین خصوص مجله دربار سلطنتی رسما کنار گذاشتن سینینات را با ذکر جزییات اعلام و خاطرنشان کرده "رفتار نادرست و عدم وفاداری به پادشاه" دلیل پس گرفتن عنوان‌ها و القابی است که به او اعطا شده بود. گفته شده که او "جاه طلب" بود و سعی می کرده "خود را به همان موقعیت ملکه برساند."

تا کنون فقط القاب و عناوین سینینات از او گرفته شده و روشن نیست چه سرنوشتی در انتظار او خواهد بود.

سرنوشت شوم

تنزل مقام ناگهانی سینینات یادآور سرنوشت دو همسر سابق پادشاه تایلند است که یکی به آمریکا فرار کرد و دومی سرنوشتش نامعلوم است اما والدینش به موجب قانون خیانت و اهانت به پادشاه دستگیر و به زندان افکنده شدند.

ناظران می گویند اقدام پادشاه تایلند "این پیام را می رساندد که کسی نمی‌تواند در مقابل او بایستد و این که اگر از چشم او افتادید دیگر کنترل سرنوشتتان را نخواهید داشت."

  پربازدید ترین