• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سرنوشت نامعلوم انتخابات در اختیار شرکت درملوگ

 سرنوشت نامعلوم انتخابات در اختیار شرکت درملوگ

با گذشت سه روز از تعهد شرکت درملوگ بخاطر تشخیص رای های سیاه و سفید بایومتریک شده، تاکنون این شرکت به کمیسیون مستقل انتخابات نتیجه‌ی بررسی‌ش را نداده است.

قرار بود شرکت درملوگ گزارش تصفیه رای های سیاه از سفید بایومتریک شده را تا پایان روز یک شنبه یعنی سه روز پیش به کمیسیون مستقل انتخابات بسپارد.

اما دیده می شود که این شرکت نتوانسته این کار را در زمان تعیین‌شده‌ی آن انجام دهد.

اورنگ زیب کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید جز انتظار دیگر راهی نیست، هرچند‌ تمامی آمادگی برای تفتیش نتیجه‌ی بررسی درملوک روی دست است.

صمیم ناظر دسته‌ی انتخاباتی ثبات وهمگرایی و داوود سلطان زوی ناظر دسته انتخاباتی دولت ساز، دلیل این تاخیر را ناهماهنگی میان کمیسیون مستقل انتخابات و شرکت درملوک می خوانند و تاکید دارند که بیش از این، تاخیر پذیرفتنی نیست.

از سویی، چگونگی معرفی شدن متهمان شکستانده شدن قفل مرکز دیجتالی این نهاد به دادستانی کل همچنان جنجالی مانده است.

درحالی که قرار بود این افراد روز شنبه‌ای که گذشت به دادستانی معرفی شوند، حالا دادستانی می‌گوید: مکتوب معرفی این افراد ناوقت سه شنبه به این نهاد رسیده است، درحالی که این افراد کارمند برحال در کمیسیون اند.

جمشید رسولی سخنگوی دادستانی کل می‌گوید: بربنیاد قانون، این افراد باید نخست برکنار و سپس به این نهاد معرفی شوند، اما کمیسیون می‌گوید: دادستانی این مورد را از کمیسیون رسمن درخواست نکرده است.

چالش های فنی در کمیسیون مستقل انتخابات و کندی کار شرکت درملوک، سبب شده که جدول زمانی انتخابات ریاست جمهوری تنها در همین مورد چندین بار نقض شود.

اعلام نتیجه‌ی ابتدایی از 27میزان به بیست وسوم عقرب به تاخیر افتاد.

اکنون نگرانی های وجود دارد اگر شرکت درملوک بیش از این درکارش تاخیر کند، اعلام نتیجه‌ی ابتدایی انتخابات در 23عقرب امکان پذیر نیست.

  پربازدید ترین