• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دادخواهی دختر نوجوانی در پکتیکا برای حمام کردن دختران در جریان عادت ماهوار

دادخواهی دختر نوجوانی در پکتیکا برای حمام کردن دختران در جریان عادت ماهوار

یافته‌های گزارشی که توسط صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، تهیه شده نشان می‌دهد که هفتاد درصد دختران در افغانستان در جریان قاعدگی یا عادت ماهوار، به دلیل ترس از نازایی یا عقیم شدن، حمام نمی‌کنند.

این گزارش هم‌چنین حاکیست که 29 درصد دختران در روزهای عادت ماهوارشان به مکتب نمی‌روند و همین‌طور هشتاد درصد دیگر هم اجازه ندارند تا در جریان این روزها در مراسم اجتماعی از قبیل عروسی، تشییع جنازه و زیارت‌گاه‌ها بروند. این یافته‌ها هم‌چنین نشان می‌دهد که پنجاه درصد دختران نوجوان تا زمان آغاز اولین دوره‌ی قاعدگی یا عادت ماهوار، از این تغییرات فزیکی و بیولوژیکی در بدن شان آگاهی ندارند.

اما، باوجودی که بحث در باره قاعدگی دختران در میان اکثریت خانواده‌ها تابو و حتی شرم پنداشته می‌شود و حتی خیلی از دختران نوجوان که پا به سن نوجوانی و بلوغ می‌گذارند قادر نیستند با نزدیک‌ترین شخص یعنی مادران‌شان از این تغییرات طبیعی سخن بگویند، ملالی دختر نوجوانی در ولایت شدیداً مردسالار پکتیکا، برای رعایت بهداشت در دوره قاعدگی دختران، دادخواهی می‌کند.

ملالی پانزده سال دارد و دانش‌آموز صنف نهم مکتب فاطمه‌الزهرا در ولایت پکتیکا است. او از معلم خود، نیاگارا، یاد گرفته است که چگونه و چرا باید در روزهایی که دختران عادت‌ ماهوار دارند، بیشتر متوجه رعایت بهداشت دوره قاعدگی باشد. به نقل از یونیسف، ملالی هم‌صنفی‌هایش را تشویق می‌کند تا در جریان عادت ماهوار باید حمام کنند. ملالی گفته است: «ما نباید از آموزش در دور بمانیم، زیرا عادت ماهوار یک مریضی نیست. ما باید صرف همین‌قدر بدانیم که در این دوره چگونه از خود مراقبت نماییم.»

وزارت معارف، روز گذشته، در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی رعایت بهداشت قاعدگی دختران، اعلام کرده که عدم آگاهی شهروندان به ویژه دختران دانش‌آموز در این زمینه، از موانع مهم فرا راه‌ توسعه معارف در کشور به شمار می‌رود. دکتر محمدمیرویس بلخی سرپرست وزارت معارف، در این مراسم گفت: « مطالعاتی که ما در سال گذشته و سال‌های پیشین به همکاری دوستان بین‌المللی انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که ناآگاهی از قاعدگی یکی از موانع بزرگی فرا راه توسعه تعلیم و تربیه است. آثار و آسیب‌هایی که از قاعدگی و عدم آگاهی از قاعدگی در معارف مطالعه کردیم، از غیرحاضری دانش‌آموزان گرفته تا ترک تعلیم، تا ضعف در قوه‌ی یادگیری دانش‌آموزان، تا بی‌عدالتی در ارایه خدمات تعلیم و تربیه برای پسران و دختران شاهد بودیم و حتی در درازمدت به تقدیم زنان کم تعلیم یافته و کم توسعه یافته در جامعه منجر می‌شود.»

داکتر ابوبکر کامپو رییس یونیسیف در افغانستان نیز، به شکستاندن تابوها در باره‌ی عادت‌ ماهوار دختران و آگاهی‌دهی در این زمین تاکید دارد. این مقام صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید: «این مسوولیت مشترک همه‌ی ما است تا کسب اطمینان نماییم که هر دختر باید در مورد عادت ماهوار به مثابه یک روند نورمال بیولوژیکی معلومات دقیق داشته باشد. آموزش دختران در رابطه به تنظیم عادت ماهوار سبب ایجاد احترام به نفس و اعتماد در آنها می‌گردد. هم‌چنان این‌ کار در همبستگی اجتماعی نقش داشته و دختران را به رعایت روش‌های مناسب بهداشت شخصی تشویق می‌نماید.»

در همین‌حال، وزارت صحت عامه، می‌گوید که دختران باید قبل از رسییدن به دوره‌ی بلوغ، آگاهی لازم در باره عادت‌ ماهوار و چگونگی رعایت بهداشت در این دوره داشته باشند.

دیوه صمد معین پالیسی و پلان وزارت صحت، می‌گوید که عدم آگاهی دختران در باره‌ی عادت‌ ماهوار، باعث ایجاد اضطراب، استرس، شرم، اختلالات دوران حاملگی و حتی عقامت یا نازایی خواهد شد.

  پربازدید ترین