• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بانوان راننده در غور افزایش یافته است

 بانوان راننده در غور افزایش یافته است

 جمیله کریمی بانوی که هر صبح با موتر شخصی به دفتری کاری اش می رود.

جمیله می گوید، از هنگامی که خودش راننده گی می کند از خیابان آزاری در امان بوده است.

او می گوید، پیش از یاد گرفتن راننده‌گی ناگزیر بود از اعضای خانواده اش کمک بخواهد، اما حالا او به تنهایی به همه کارهایش رسیده گی می کند.

“من خوشحالم که خانم ها می‌توانند مانند مردها دریوری کنند. در گذشته زمینه راننده‌گی به خانم ها مهیا نبود اما حال خود خانم ها اقدام کردند و این جرات را به خود دادند که از خانه بیرون شوند، جای کار دارند خود شان بروند مثل که من هم اکنون خودم باعث آزار خانواده نمی‌شوم و خودم هرجایی که خواست باشم می‌روم.”

به گفتۀ این بانو در گذشته روزهایی که پیاده به دفتر کارش می رفت از سوی مردان موترسایکل سوار مورد آزار و اذیت خیابانی قرار گرفته و حرف های ناشایسته ای را می شنید.

“در گذشته که مه یکجای کار داشتم و یا دانشگاه می‌رفتم وقتی‌که مه پیاده می‌رفتم مورد آزار اذیت مردها در خیابان ها قرار می‌گرفتم که خوشبختانه اکنون مصون هستم.”

از یکسال به این طرف زنان زیادی در جاده‌های فیروزکوه دیده می‌شوند که راننده‌گی می کنند،اما شماری از این زنان از آزار و اذیت و دیدگاه های زن ستیزانۀ مردان در هنگام راننده‌گی، شکایت دارند.

شریفه موحدی از فعالان حقوق زن و یکی از راننده گان است. « زنان راننده در طی این چند سال اخیردر سطح فیروزکوه مرکز غور نسبت خوب شده و امیداورکننده شده و انگیزه برای بقیه خانم ها شده و ایجاب میکند که دیگر خانم ها نیز روبیآورند متسفانه فرهنگ شهر نشینی تاهنوز خوب نشده راننده ها آزارتذیت میشوند از سوی مردان”

شماری از زنان در غور می گویند تلاش می‌کنند برای فرهنگ سازی در این ولایت رانندگی کنند تا بانوان بتوانند، مشکلات شان را حل نمایند، آنان از مدیریت ترافیک این ولایت خواهان راه اندازی برنامه های آموزشی برای بانوان هستند.

با این همه مقامات در فرماندهی پولیس غور می‌گویند، که آنان هرماه برنامه های آموزشی 20 روزه را برای تمام راننده گان در مدیریت ترافیک این ولایت برگزار می کنند.

آنان از بانوان راننده می‌خواهند، که برای حرفه یی شدن و آگاهی از قوانین ترافیکی این کورس ها را فراه گرفته و جواز راننده گی بگیرند.

وحیدالله نظامی آمرامنیت فرماندهی پولیس غور می‌گوید، که تاکنون بیشتر از 20 خانم از مدیریت ترافیک این ولایت جواز راننده گی دریافت کرده اند.

“ما در یک ماه یک کورس بخاطرجواز راننده گی داریم که ماه یک مراتب برگزار میشود از خواهران خود میخواهیم که برای دریافت جواز راننده گی به مدیریت ترافیک ماه مراجعه نمایند،و جواز در یافت کننده بخاطر از حادثات ترافیکی جلو گیری شود..”

بانوان که در غور جواز رانندگی دریافت می کنند، می گویند، که هنوز هم رانندگی در این ولایت یک تابو پنداشته می شود.

این بانوان در حالی به راننده گی در شهر فیروز کوه مرکز ولایت غور رو آورده اند، که بر بنیاد گفته های دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر خشونت علیه زنان در این ولایت افزایش یافته است.

  پربازدید ترین