• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

روسیه، برای پایان بحران در افغانستان، خواهان عضویت ایران در ساختار سه جانبه ی امریکا، چین و روسیه شد

روسیه، برای پایان بحران در افغانستان، خواهان عضویت ایران در ساختار سه جانبه ی امریکا، چین و روسیه شد

روسیه برای حل  بحران افغانستان در ساختار  سه‌جانبۀ امریکا، چین و روسیه  خواهان عضویت ایران نیز شده است. هفته‌ی گذشته پاکستان نیز عضویت این ساختار را دریافت کرده است. به باور آگاهان اجماع کشورهای منطقه و جهان برای حل بحران افغانستان به ویژه گفت‌وگوهای صلح بسیار موثر است. از سویی سفر زلمی خلیل‌زاد به کابل دیروز پایان یافت.

گفت‌وگوهای صلح با طالبان، سبب شده است که سه کشور قدرتمند جهان چندین بار نشست هایی را برگزار کنند.

حال روسیه پیشنهاد کرده که ایران هم باید به ساختار امریکا، چین و روسیه در آید.

پیش از این پاکستان نیز در این ساختار شریک شده بود.

سرگی لاوروف، وزیرخارجه روسیه گفت: "ما با ایالات متحد امریکا در مورد افغانستان گفت‌وگو داریم. یک ساختار سیاسی روسیه، چین و امریکا وجود دارد که پاکستان نیز به آن پیوسته است؛ اما علاقمندی به پیوستن ایران به این ساختار نیز وجود دارد. این امر می تواند امیدوار کننده باشد".

نشست چهارجانبه‌ی نماینده‌گان امریکا، روسیه، چین و پاکستان جمعه‌ی هفته پیش در مسکو برگزار شد، چند روز پیش از برگزاری این نشست پاکستان برای اشتراک در آن ابراز تمایل کرده بود و به گونه‌ی رسمی به این ساختار پیوست.

در این نشست هر چهار کشور خواهان از سرگیری گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان شدند و نیز از طالبان خواستند تا برای رسیدن صلح پایدار به خشونت‌ها پایان دهند.

از سویی، سفارت امریکا امروز در خبرنامه‌ای نگاشته که دو دور سفر دو روزه‌ی زلمی خلیل‌زاد به کابل پایان یافته است.

در این خبرنامه گفته شده که آقای خلیل‌زاد در این دو دور سفر به کابل، با رهبران حکومت وحدت ملی و همچنین شماری از رهبران سیاسی این کشور دیدار کرده و در این دیدارها در مورد پیش‌رفت‌های تازه‌اش به آنان معلومات داده و در دیدار با رهبران سیاسی، بر کاهش خشونت‌ها بخاطر رسیدن به صلح تاکید کرده است.

از سوی هم صلح با طالبان سبب می شود تا بخش بزرگ از خشونت ها در افغانستان پایان یابد.

ریاست اجرایی حکومت می گوید که بیش‌ترین تحرکات نظامی بر ضد دولت از سوی طالبان صورت می‌گیرد و فقط توافق واقعی صلح می تواند به خشونت‌ها در کشور پایان دهد.

هرچند وزارت دفاع در این پیوند دیدگاه هم‌گون دارد اما این وزارت تاکید می کند که در صورت که طالبان و هرگروه دیگری برضد دولت و مردم افغانستان به جنگ ادامه دهند، به شدت سرکوب خواهند شد.

پیش از این بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارشی نگاشته بود که شماری از فرماندهان طالبان از گفت‌وگوهای صلح که میان رهبران این گروه و امریکا جریان دارد ناخشنود اند به همین دلیل حتا اگر توافق صلح با طالبان امضا هم شود شماری از عضوهای این گروه با داعش خواهند پیوست و یا هم خود شان به جنگ ادامه خواهند داد.

  پربازدید ترین