• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ادامه تظاهرات اعتراضی در پاکستان/ پافشاری مخالفان بر کناره گیری عمران خان

ادامه تظاهرات اعتراضی در پاکستان/ پافشاری مخالفان بر کناره گیری عمران خان

با پایان یافتن ضرب‌الاجل «مولانا فاضل الرحمن»، ‌ رهبر حزب جماعت علمای پاکستان برای استعفای نخست وزیر این کشور، مولانا هرگونه عقب نشینی از مواضع حزبی را منتفی خواند و گفت، ‌ جدی تر از قبل اهداف راهپیمایی آزادی را دنبال می کند.

بنابر گزارش رسانه های پاکستان، ‌اعتراضات راهپیمایی آزادی به ابتکار فاضل الرحمن که خواستار استعفای نخست وزیر این کشور است، در اسلام آباد از سرگرفته شده و راهپیمایان هشدار دادند، در صورت تامین نشدن مطالباتشان، کشور دچار اغتشاش و آشوب خواهد شد.

به نوشته روزنامه پاکستانی تریبیون، فاضل الرحمن امروز (دوشنبه) در جمع هوادارانش در اسلام آباد گفت:‌ برای آنچه درست است، مقاومت کردیم و عقب نشینی گناهی بزرگ است و بازگشتی وجود ندارد. ما علاوه بر طرح A، ‌ طرح B و C هم داریم و تا زمانی که مطالبات ما تامین نشود میدان را خالی نخواهیم کرد. رودخانه خروشان مردمی اینجا متوقف نخواهد شد. ما کل کشور را تعطیل خواهیم کرد.

با این حال، وی تاکید کرد، این اعتراضات مسالمت آمیز خواهد بود و هیچ کس قصد ندارد به سمت میدان "دی چوک"(میدان دمکراسی) راهپیمایی کند. جای کافی در این میدان نیست و حتی در صورت باز شدن این میدان به روی معترضان، جا دادن آنها دشوار خواهد بود. اگر تصمیم بگیریم به سمت دفتر نخست وزیری راهپیمایی کنیم، هیچ چیز جلوی ما را نخواهد گرفت.

فاضل الرحمن که جمعه به "عمران خان" دو روز فرصت داد تا از نخست وزیری کناره گیری کند، تاکید کرد، به چیزی کمتر از استعفای نخست وزیر رضایت نخواهد داد.

حزب جمعیت علمای اسلام همه احزاب مخالف دولت پاکستان را به شرکت در همایش امروز (دوشنبه) و رایزنی و تصمیم گیری درباره قدم بعدی فراخواند.

عمران خان مطالبات مخالفان را غیرقانونی، غیردمکراتیک و غیرقابل قبول خواند و عذرخواهی احتمالی از رهبران احزاب مخالف را منتفی دانست و گفت، هرگونه توافقی با آنها مساوی با خیانت به کشور است.

اعتراضات اخیر در پاکستان و پایتخت این کشور، اولین چالش منسجم مخالفان برای عمران خان از زمان به قدرت رسیدن در سال گذشته است. کاروان راهپیمایی آزادی از سند به راه افتاد و با گذشت از لاهور، ‌ پنجشنبه شب به اسلام آباد رسید.
تدابیر امنیتی در اسلام آباد تشدید شده است و همه جاده های مهم با استفاده از کانتینرهای حمل بار مسدود شده است. دانشگاه های خصوصی از پنجشنبه و پیش از ورود کاروان راهپیمایی آزادی به پایتخت تعطیل شدند. تعطیلی سرویس های حمل و نقل در راولپندی و اسلام آباد در سه روز گذشته، زندگی مردم را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
در عین حال روزنامه "دان" نیز نوشت، با وجود تاکید فاضل الرحمن بر برکناری نخست وزیر، به نظر می رسد حزب مسلم لیگ شاخه نواز و حزب مردم تمایلی به همراهی با اقدام احتمالی بعدی او ندارند.

عمران خان در سال 2014 در مقام رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان، با برپایی اعتصاب 126 روزه در اسلام آباد، خواستار برکناری "نواز شریف"، نخست وزیر وقت کشور، شده بود.
"فردوس عاشق اوان"، دستیار ویژه اطلاع رسانی و رسانه ای عمران خان گفت، دولت آماده مذاکره با مخالفان و حل و فصل همه مسایل از طریق راه های سیاسی است.

  پربازدید ترین