• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بازتاب رونمایی سانتریفیوژهای پیشرفته ایران در رسانه های غربی

بازتاب رونمایی سانتریفیوژهای پیشرفته ایران در رسانه های غربی

رسانه های غربی تقارن اعلام دستاوردهای هسته ای ایران با چهلمین سالروز تصرف سفارت آمریکا در تهران را مورد توجه فوری قرار دادند.

خبرگزاری فرانسه امروز (دوشنبه) در خبری فوری و با انتشار تصویری از سانترفیوژهای IR2m، IR4 و IR6 به نقل از مقام های ایرانی اعلام کرد که دو گونه سانتریفیوژ پیشرفته ساخته شده و تولید روزانه اورانیوم به 5 کیلوگرم افزایش یافته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در توییت هایی چرخش 60 سانتریفیوژ IR6 ایران را نقض تعهدات برجامی خواند و نوشت: این خبر در چهلمین سالروز تصرف سفارت آمریکا در تهران اعلام شد.

خبرگزاری رویترز نیز با اشاره به مصاحبه رئیس سازمان انرژی اتمی با تلویزیون، اقدام امروز ایران را در راستای کاهش تدریجی تعهدات هسته ای تهران دانست.

عملیات گازدهی ماشین های سانتریفیوژ پیشرفته نسل جدید IR6 با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی امروز در مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز آغاز شد.

به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مراسم راه اندازی و رونمایی زنجیره 30 تایی ماشین‌های IR6 در سایت هسته‌ای نطنز گفت: تقارن امروز و این افتتاحیه با 13 عقرب (آبان) را به فال نیک می گیریم.

صالحی ضمن قدردانی از 15 هزار پرسنل سازمان انرژی اتمی یادآور شد: امروز سه افتتاحیه به صورت نمادین داریم که یکی از آن‌ها زنجیره میانی 30 تایی IR6 است که پیش از این زنجیره 20 تایی را در 20 فروردین نصب کرده بودیم و یک زنجیره 10 تایی هم داشتیم، بنابراین الان تعداد ماشین‌های IR6 به 60 ماشین رسیده که هر کدام 10 سو و در مجموع 600 سو به ظرفیت موجود اضافه کردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: قرار نبود زنجیره 30 تایی را اکنون راه اندازی کنیم، قرار بود بعد از این که کارها را در زنجیره 20 تایی به سرانجام می‌رسانیم سه چهار سال بعد این کار انجام شود، اما در یک چالش سیاسی قرار گرفتیم و دستور مقامات ارشد کشورش این بود که این چالش را حتما به نمایش بگذاریم، که توان و اراده جمهوری اسلامی ایران آن چنان است که اراده کنند به فوریت آن‌ها را عملیاتی می‌کنند و این کاری که همکاران ما انجام دادند را بزرگان این فناوری و نخبگان می‌دانند که چه کار بزرگی انجام شده است.

  پربازدید ترین