• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نقش شرکت آلمانی «درملوک»در سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری

نقش شرکت آلمانی «درملوک»در سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری

شرکت آلمانی «درملوک» که دستگاه های ثبت بیومتریک در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان را فراهم کرده است، اکنون وظیفه تفکیک آراء معتبر و نامعتبر را برعهده دارد که این صلاحیت باعث نگرانی مردم شده است.

کمیسیون انتخابات کشور دو هفته پیش اعلام کرده بود که شناسایی آراء استفاده شده ای تکراری، پیش از وقت و بعد از وقت تعیین شده و افراد زیر سن قانونی توسط شرکت درملوک آغاز شده است و بزودی نتیجه آن را به کمیسیون خواهد فرستاد.

در کنفرانس های بعدی کمیسیون انتخابات میزان آراء معتبر که توسط شرکت درملوک اعلام شد، یک میلیون 829 هزارو 107 رای اعلام شد و همچنین این شرکت از قرنطینه کردن 137 هزار رای دیگر نیز خبر داده بود.

با توجه به نقش درملوک، در نهایت اعلام میزان رای معتبر و نامعتبر در اختیار این شرکت است و کمیسیون انتخابات هم باید بر اساس بررسی های این شرکت آلمانی نتیجه انتخابات را اعلام کند.

اکنون مردم نسبت به نقش درملوک در اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نگرانی ها و سوال هایی را مطرح کرده اند که آیا درملوک در این انتخابات به جای «جان کری» وزیر وقت وزارت خارجه آمریکا که در انتخابات 2014 نقش ایفا کرد، نقش بازی خواهد کرد؟

جان کری پس از بحران انتخابات ریاست جمهوری در سال 2014 که نامزدهای پیشتاز ادعای تقلب علیه یکدیگر را مطرح کرده بودند، بعنوان میانجی وارد شد و دولت وحدت ملی بین «عبدالله عبدالله» و «محمداشرف غنی» را تشکیل داد.

مجلس سنای کشور در حال حاضر ضمن ابراز نگرانی از تاخیر در نحوه اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و نقش درملوک در روند شمارش آراء، تاکید دارند که نباید تجربه انتخابات 2014 تکرار شود.

«غیرت بهیر» یکی از اعضای مجلس سنای کشورمان با انتقاد از نقش شرکت درملوک در روند شمارش آراء و ضعف مدیریتی کمیسیون انتخابات می گوید: در سال 2014 جان ‌کری نتیجه انتخابات را اعلام کرد، اکنون وضعیت بیانگر آن است که این ‌بار شرکت درملوک نتایج انتخابات را اعلام خواهد کرد.

«کامل بیک حسینی» عضو دیگر مجلس سنای کشور در نشست عمومی این هفته گفت: وضعیت انتخابات مردم را نگران ساخته، کمیسیون انتخابات قوانین را نقض کرده و در داخل کمیسیون، کمیسیون دیگری را به نام درملوک ایجاد کرده که به نظر تصمیم گیرنده آنها هستند.

حسینی افزود: سفیر آمریکا در کابل هر روز به کمیسیون انتخابات رفته و برنامه های این کمیسیون را تعیین می ‌کند، اما مردم افغانستان با هرگونه دخالت در کمیسیون مخالف اند و امیدوار اند که کمیسیون هرچه عاجل نتیجه انتخابات را اعلام کند.

نهاد ناظر به نام «بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان» که در کابل به «فیفا» شهرت دارد، از شرکت درملوک خواسته است که سرنوشت 137 هزار آرای قرنطینه شده را روشن سازد.

«یوسف رشید» رئیس فیفا به رسانه های محلی کشور گفته است که شرکت درملوک درباره ارائه معلومات برخورد فنی نکرده است.

وی با بیان اینکه شرکت درملوک آراء را به صورت مرحله ای در اختیار کمیسیون قرار داده است گفت: این شرکت درباره 137 هزار آراء قرنطینه شده بیومتریک نیز توضحی نداده است.

رشید افزود: شرکت درملوک یک بار اعلام می ‌کند که 137 هزار رای بیومتریک قرنطینه شده است اما باز هم  آن را شمارش می ‌کند، اینکه اسباب رفع قرنطینه چه بوده هنوز برای نهادهای ناظر و ستادهای انتخاباتی روشن نیست.

رشید از درملوک خواست که آنها باید به صورت روشن اعلام کند که دلیل آراء قرنطینه شده چه بوده و دوباره به کدام دلیل از قرنطینه خارج شده است.

وی بیان داشت اگر شرکت درملوک درباره سرنوشت 137 هزار رای بیومتریک شده در قرنطینه، توضیح کامل ندهد، روند انتخابات زیر سوال قرار خواهد گرفت.

کمیسیون  انتخابات کشور در آخرین نشست مطبوعاتی در روز دوشنبه گذشته میزان آراء معتبر را که توسط شرکت درملوک اعلام شده، یک میلیون 843 هزارو 107 رای اعلام کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان برگزار شد که در نخست کمیسیون انتخابات میزان آراء دو میلیون 700 هزار اعلام شد اما با تسویه آراء اکنون این رقم به یک میلیون 843 هزار رسیده است.

قرار بود که نتیجه اولیه انتخابات در 27 میزان اعلام شود اما آنچه کمیسیون کندی کار انتقال به دستگاه مرکزی عنوان کرد به 23 عقرب موکول شد.

  پربازدید ترین