• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مهاجران افغانستانی چوپان های آینده ترکیه

مهاجران افغانستانی چوپان های آینده ترکیه

چوپانی در مقایسه با سایر کارهای کشاورزی در ترکیه نسبتا بهتر است. با این حال، پرورش دهندگان محلی در ترکیه از کمبود متقاضی چوپانی شکایت دارند.
به گزارش آناتولی، با وجود دستمزد ماهانه حداقل 5 هزار TL لیره ترک (واحد پولی ترکیه) و پرداخت هزینه های اضافی، ترکیه از کمبود 150 هزار چوپان رنج می برد. برای رفع این مسئله، اتحادیه پرورش دهندگان برای یک راه حل عملی به دولت متوسل شده اند: دادن مجوز به مهاجران افغانستان برای کار به عنوان چوپان.

برخی از مزارع قبلا چوپان افغانستانی را به کار می گرفتند، زیرا بسیاری از این مهاجران قبلا تجربه چوپانی دارند. با این حال ، در حال حاضر ، بیشتر آن ها کارهای غیرقانونی می کنند.
نیهات شلیک، رییس اتحادیه مرکزی پرورش دهندگان گوسفند و بز ترکیه می گوید که مشکلات این بخش از یافتن چوپان های خوب ناشی می شود. او شکایت می کند و می گوید: مردم می خواهند وارد دامداری شوند، اما مشکلی در اشتغال چوپان وجود دارد.

به گفته این مقام ترکیه، دولت اکنون مشغول تنظیم مقررات است تا به مهاجران افغانستان اجازه دهد تا به عنوان چوپان کار کنند.
شلیک می گوید: "وقتی این قانون به مرحله اجرا برسد، شرایط کار آن ها بهتر خواهد شد و حتی قادر خواهند بود خانواده های خود را تامین کنند. پرورش در بسیاری از کشورها یک تجارت خانوادگی است و یک خانواده کوچک می توانند حداقل به 3 هزار مواشی رسیدگی کنند".

  پربازدید ترین