• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

متهم شدن یک فرماندۀ قول اردوی 209 شاهین به بدرفتاری با زیردستانش

 متهم شدن یک فرماندۀ قول اردوی 209 شاهین به بدرفتاری با زیردستانش

یک افسر ارتش در ولایت فاریاب، انصاف الله دولت زی، فرماندۀ لوای اول قول اردوی 209 شاهین را به بدرفتاری با زیردستانش متهم می‌‎سازد و می‌گوید که این فرمانده وی را پس از توهین و تحقیر لت‌‎وکوب کرده‌است.

حمیدالله خاوری که افسر محاربه‌یی کندک دوم لوای اول قول اردوی 209 شاهین در فاریاب است، ادعا دارد که وی در حدود دوماه را در ولسوالی خواجه سبزپوش ولایت فاریاب در مأموریت بود؛ اما فرمانده‌شان او را به مرکز ولایت احضار می‌کند و می‌خواهد به او فرماندهی واحدی از سربازانی را بدهد که پس از ده ماه از ولسوالی کوهستانات برگشته‌اند و باید آماده رفتن به ولسوالی گرزیوان این ولایت شوند.

این افسر می‌گوید: «ما را با سیلی به این‌جایم (گونه) کوبید. در دستش کدام انگشتر بود، این‌جایم را پاره کرد، لبم پاره شد، دندانم افگار شد، این موقعیت‌ها (اطراف پیشانی) سیاه شده‌اند، گرد چشمم (سیاه شده)، چشمم از داخل سوخت می‌کند. این طرف (پشت) گوشم ورم کرده است. سرم یک قسم درد پیدا کرده‌است.»

حمیدالله خاوری، از آنچه که روبه‌رو بودن خود و نیروهایش با بدرفتاری‌ها می‌داند، نیز انتقاد می‌کند: «در صورت این که ما شب و روز در ولسوالی خواجه سبزپوش وظیفه می‌کردیم، برق نداشتیم، آب نداشتیم، مهمات نداشتیم، حتا پرسونل ما با مشکلات مواجه بود، گپ ما را کسی نمی‌گرفت، قروانه را بالای ما بند کرده بود، دیگر مشکلات نیز زیاد بود، به رهبران ما توهین می‌کرد، مساله دامن زدنی پشتون می‌کرد، دامن زدنی تاجک می‌کرد، دامن زدنی هزاره می‌کرد، یک قوم را با قوم دیگر می‌جنگاند.»

فرماندۀ لوای اول قول اردوی 209 شاهین، در یک تماس تیلفونی با طلوع‌نیوز، این اتهامات وارد شده بر خودش را رد می‌کند: «حلقاتی سیاسی و دیگر حلقات در این دست دارند که می‌خواهند نام ما را بد بکنند و می‌خواهند که به یک نوعی، روحیه ما را تضعیف بسازند.»

در همین‌حال، وزارت دفاع ملی، از گماشته شدن هیئتی برای بررسی این ماجرا، خبر می‌دهد.

روح‌الله احمدزی، سخن‌گوی وزارت دفاع ملی گفت: «وزارت دفاع ملی در پیوند به این قضیه، در روشنی قانون، تصمیم عادلانه خواهد گرفت.»

پیش از این نیز در باره بدرفتاری‌ها در برابر شماری از نظامیان و نیز آنچه که برخورد دوگانه در مراکز نظامی در بخش‌هایی از کشور گفته می‌شود، گزارش‌هایی پخش شده‌اند.
هرچند نهادهای امنیتی، همواره بر بررسی این گزارش‌ها و برخورد سخت‌گیرانه در برابر عاملان چنین رفتارها، تأکید می‌ورزند.

  پربازدید ترین