• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزارت زراعت: حاصلات جلغوزه 12 درصد افزایش یافته است

 وزارت زراعت: حاصلات جلغوزه 12 درصد افزایش یافته است

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کشور اعلام کرده است که میزان حاصلات جلغوزه در سال جاری خورشیدی بین 10 تا 12 درصد افزایش یافته است.

وزارت زراعت در اعلامیه‌ای گفته است که ارزیابی‌های این وزارت از جنگل‌های جلغوزه در ولایات مختلف نشان می‌دهد که در سال جاری میزان حاصلات جلغوزه به 24 هزار تُن خواهد رسید. سال گذشته‌ی خورشیدی میزان حاصلات جلغوزه در کشور 23 هزار تُن اعلام شده بود.

به نقل از اعلامیه، جنگل‌های جلغوزه نُه ولایت در کشور از جمله خوست، پکتیا، پکتیکا، ننگرهار، کنر، لغمان، نورستان، کاپیسا و کابل وجود دارد که در حدود 44 هزار هکتار زمین را در بر می‌گیرد.

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کشور همچنان گفته است که بیشترین جنگل‌های جلغوزه در ولایت‌های خوست، پکتیا، پکتیکا، کنر، لغمان، نورستان و کاپیسا وجود دارد. به گفته‌ی این وزارت، تنها در ولایت‌های خوست و پکتیا در حدود 40 هزار نفر مصروف جمع‌آوری حاصلات جلغوزه هستند.

این در حالی است که جلغوزه در کنار پسته و زعفران، مواد مهم صادراتی کشور را تشکیل می‌دهد که در حال حاضر تقاضای خرید جلغوزه‌ی افغانستان در 16 کشور جهان وجود دارد.

براساس معلومات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، افغانستان سالانه بین 23 تا 35 هزار تُن ظرفیت تولید جلغوزه را دارد. این وزارت در عین حال گفته است که براساس محاسبه‌ی قیمت کنونی، از این میزان تولید جلغوزه سالانه در حدود 1.4 میلیارد دالر نصیب افغانستان خواهد شد.

  پربازدید ترین