• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نقاب پوشان، سفارت ونزوئلا در بولیوی را اشغال کردند

نقاب پوشان، سفارت ونزوئلا در بولیوی را اشغال کردند

 به گفته سفیر ونزوئلا در بولیوی، به دنبال استعفای «اوو مورالس» از ریاست جمهوری این کشور، افراد نقاب‌پوش به این سفارتخانه حمله کردند و دیپلمات‌های ونزوئلایی از ترس جانشان مجبور به فرار از سفارت شدند.

به دنبال تنش‌ها و ناآرامی‌ها در بولیوی و اعلام استعفای رئیس‌جمهور این کشور، منابع رسانه‌ای از حمله افراد ناشناس و نقاب‌پوش به سفارت ونزوئلا در بولیوی خبر دادند؛ حمله‌ای که به گفته سفیر ونزوئلا، عاملان آن «می‌خواستند اعضای سفارت را قتل‌عام کنند».

به نوشته «راشا تودی»، یک گروه از افراد نقاب‌پوش در بحبوحه تنش‌ها در بولیوی و اعلام استعفای «اوو مورالس از ریاست جمهوری این کشور، به سفارت ونزوئلا در بولیوی حمله کردند؛ حمله‌ای که سبب شد سفیر و دیگر اعضای این سفارتخانه از ترس جانشان متواری شوند.

«کریسبیلی گونزالز» سفیر ونزوئلا در بولیوی در پیامی صوتی که به دست شبکه «راشا تودی» رسیده، به جزئیاتی از این حمله افراد نقاب‌پوش اشاره کرده است.

سفیر ونزوئلا در بولیوی گفت: «ما حالمان خوب است اما سفارت (توسط گروه نقاب‌پوش)  غصب شده است. آنها می‌خواستند ما را قتل عام کنند. لطفا من از شما (راشا تودی) می‌خواهم این موضوع را گزارش دهید».

به گفته او، افراد نقاب‌پوش که به دینامیت و سپر مجهز شده بودند، به زور وارد سفارت شدند.

انتشار گزارش حمله افراد ناشناس به سفارت ونزوئلا در بولیوی ساعتی بعد از اعلام استعفای مورالس از ریاست جمهوری صورت گرفته است.

در یکی از فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، مردی خطاب به «همه ونزوئلایی‌های ساکن بولیوی»، از آنان خواسته است در ضدیت با «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا، به  سفارت کاراکاس در لاپاز بروند و سفارت را در اختیار بگیرند.

نیکلاس مادورو در واکنش به استعفای مورالس، در محکومیت این تحولات آن را «کودتای تمام عیار» خوانده است.

بامداد امروز دوشنبه، مورالس کمتر از یک روز بعد از اعلام آمادگی برای برگزاری دور تازه ای از انتخابات ریاست جمهوری بولیوی، استعفای خود را اعلام کرد.

مورالس در سخنرانی خود ضمن اعلام استعفا، از مخالفان و رهبران آنها برای ایجاد اغتشاش و ناامنی در بولیوی شدیدا انتقاد کرد.

او در انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور موفق شده بود با اختلاف اندک رقیب خود «کارلوس مسا» را شکست دهد و دادگاه انتخاباتی بولیوی روز جمعه بعد از پایان شمارش دستی انتخابات ریاست جمهوری این کشور، رسما پیروزی اوو مورالس را تایید کرده بود.

با این حال، مخالفان نتیجه انتخابات را به دلیل ادعای تخلفات نپذیرفتند و طی چند روز گذشته خیابانهای این کشور را عرصه اعتراضات و اغتشاشات خود کرده بودند.

براساس گزارش رسانه‌های غربی، علاوه بر اتهامات در زمینه نتیجه انتخابات، مخالفان حضور سه باره وی در انتخابات ریاست جمهوری را نیز غیرقانونی خوانده‌اند.  طبق قانون اساسی بولیوی، هر فرد تنها دو دوره متوالی می‌تواند به عنوان رئیس جمهور بر مسند قدرت باشد.

  پربازدید ترین