• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هواداران ثبات و همگرایی در چند ولایت مانع بازشماری آرا شدند

هواداران ثبات و همگرایی در چند ولایت مانع بازشماری آرا شدند

مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات کشور و برخی از نهادهای ناظر انتخاباتی تأیید کردند که روند بازشماری آرا در برخی از ولایت‌ها با ممانعت هواداران دسته انتخاباتی «ثبات و هم‌گرایی» به ریاست عبدالله عبدالله روبه‌رو شده است.

مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و برخی از نهادهای ناظر انتخاباتی تأیید کردند که روند بازشماری آرا در برخی از ولایت‌ها با ممانعت هواداران دسته انتخاباتی «ثبات و هم‌گرایی» به ریاست عبدالله عبدالله روبه‌رو شده است.

«حبیب‌الله شینواری»، مدیر برنامه‌های بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه کشورمان گفت که روند بازشماری آرا روز دوشنبه، بیستم عقرب در ولایت‌های سرپل، سمنگان، بدخشان، تخار، غزنی و شماری از ولایت‌های دیگر از سوی هواداران دسته انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی متوقف شدند.

روند بازشماری آرا در برخی از محلات رأی‌دهی در ولایت‌ها روز یک‌شنبه، نوزدهم عقرب آغاز شد. شماری از نامزدها از جمله عبدالله عبدالله، رحمت‌الله نبیل و گلبدین حکمتیار با این روند مخالفت کردند.

عبدالله عبدلله، رییس دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی روز یک‌شنبه در یک نشست خبری از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که روند بازشماری آرا را متوقف کند.

کمیسیون مستقل انتخابات کشور اما به رغم مخالفت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این روند را به پیش‌می‌برد.

عبدالعزیز ابراهیمی از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات تأیید کرد که از برخی ولایت‌ها از جمله پنجشیر، پروان، تخار و بدخشان گزارش‌ها در مورد ممانعت دسته انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی از آغاز روند بازشماری آرا رسیده است.

این در حالی است که موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا، گفته است که روند تصفیه آراء در مسیری نگران‌کننده‌ای قرار گرفته و پیامدهای وضعیت کنونی مایه نگرانی عمیق این نهاد شده که در صورت عدم مدیریت درست، می‌تواند منجر به‌بحران انتخاباتی شود.

این نهاد در اعلامیه‌ای که امروز منتشر کرد، طولانی شدن بیش از حد پروسه انتخابات، پیچیده‌ترشدن روند تصفیه آراء و موضع‌گیری مبهم کمیسیون مستقل انتخابات را سبب ساز کاهش اعتماد عمومی به انتخابات خوانده است که سبب عدم پذیرش نتایج انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.

تا اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات تنها سه روز مانده است. با توجه به جنجال‌های موجود مشخص نیست که کمیسیون مستقل انتخابات قادر به اعلام نتیجه ابتدایی در این تاریخ خواهد شد یا نه.

کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته است که نقض تقویم جدید برایش پذیرفتنی نیست. دسته انتخاباتی «دولت‌ساز» نیز عدول کمیسیون مستقل انتخابات از این تاریخ غیر قابل توجیه خوانده است. با این حال، نهادهای ناظر بر انتخابات باور ندارند که نتیجه ابتدایی انتخابات در 23 ماه عقرب (سه روز بعد) اعلام شود.

  پربازدید ترین