• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سخنان رییس ولسی جرگه در پیوند به رهایی سه عضو برجسته طالبان

سخنان رییس ولسی جرگه در پیوند به رهایی سه عضو برجسته طالبان

رییس ولسی جرگه در پیوند به رهایی سه عضو برجسته طالبان گفت که این افراد در مطابقت با قوانین کشور و بر اساس تعلیق مجازات، رها شده‌اند.

رییس ولسی جرگه می‌گوید که سه عضو برجسته طالبان به شکل قانونی و بر بنیاد تعلیق مجازات در بدل رهایی دو استاد امریکایی رها شده‌اند.

میر رحمان رحمانی رییس ولسی جرگه که در نشست روز گذشته این جرگه صحبت می‌کرد گفت که هیات اداری و روئسای کمیسیون‌های ولسی جرگه در خصوص رهایی سه عضو برجسته طالبان جهت مشوره به ارگ دعوت شده بودند.

آقای رحمانی گفت که دوسیه‌های این محبوسان طی مراحل شده، لوی سارنوالی و قوه قضایی در مورد فیصله صادر کرده و این افراد در مطابقت با قوانین کشور و بر اساس تعلیق مجازات، رها شده‌اند.

رحمانی یادآور شد: حتی ترمپ خواستار رهایی این سه عضو طالبان در برابر دو استاد امریکایی شده بود. عمران خان که برای رهایی استادان امریکایی به ترمپ وعده داده بود از انجام اینکار عاجز ماند و رییس استخباراتی پاکستان برای عذرخواهی به کابل آمده بود و تلاش داشت که این امتیاز را پاکستان به دست آورد.

اما او افزود، دولت افغانستان در این ارتباط تاکید داشت که اتباع افغانستان به کشور پاکستان تسلیم داده نمی‌شود؛ بناً ابتکار رهایی استادان امریکایی در مقابل سه عضو طالبان هرچند تصمیم سخت و دشوار بود؛ اما دستاورد مهم دولت افغانستان است.

از سوی هم، نماینده گان ولسی جرگه در پیوند به رهایی سه عضو برجسته طالبان دیدگاه متفاوتی را ارایه کردند.

وژمه صافی یک عضو ولسی جرگه گفت، هرفیصله که رییس جمهور در زمینه کرده، کورکورانه نیست و امیداور است این تصمیم سبب ثبات دایمی در کشور شود. امروزه امریکا تمامی مصارف نیروهای امنیتی ما را می‌دهد، در حالی که کشورهای همسایه و منطقه دشمنی می‌کنند و می خواهند جنگ در افغانستان ادامه داشته باشد.

آرین یون هم گفت: رهایی سه زندانی طالب یک گام عملی از سوی دولت در روند صلح است و اگر نتیجه دهد باید در آینده هم زندانیان تبادله شوند تا روند صلح کامیاب شود. پیام ما به یکتعداد خاک فروشان که خلاف این تصمیم سخن می‌زنند؛ این است که بگذارید که صلح در کشور بیاید.

اما تعدادی از نماینده گان دیگر به شدت از این اقدام حکومت انتقاد کردند.

نیلوفر ابراهیمی گفت: خواهران، بیوه‌ها و قربانی‌های حملات شبکه حقانی از شما عذر می‌خواهیم که با یک معامله ننگین سه عضو حقانی آزاد شد و ما جلویش را گرفته نتوانستیم؛ نمی‌دانم لافوک‌ها برای عساکر خط جنگ چه توجیهی دارند.

خانم ابراهیمی افزود، اگر بهانه صلح است؛ آیا 850 طالبی که رها شد کافی نبود که باز امتیاز داده شد.

عبدالرووف انعامی دیگر عضو ولسی جرگه هم بیان داشت: ما در افغانستان طرفدار صلح استیم؛ اگر صلح به قیمت رهایی تمام زندانیان طالبان صورت بگیرد به نفع مردم است؛ اما در افغانستان همیشه دشمن باج‌گیری کرده؛ ولی در مقابل در کشتار مردم هیچ تغییری نیامده است.

انعامی افزود، اگر در مقابل رهایی این سه طالب حد اقل یک ماه آتش بس می‌شد بازهم نیروهای امنیتی روحیه شان را از دست نمی‌دادند، اما متاسفانه این تصمیم حکومت نشان می‌دهد که قوه قضاییه استقلالیت ندارد و ولسی جرگه هم کاری کرده‌ نتوانست.

او تاکید کرد: استراتیژی جنگ باید معلوم باشد؛ کسانی‌که دیروز رها شدند نشان می‌دهند که طالبان از موضع برحق برخوردارند و ما نیستم؛ وقتی امریکایی‌ها و حکومت افغانستان این قدر به طالبان ارج می‌گذارند، ما هم از همین تریبیون با ملاهبت‌الله بیعت می‌کنیم؛ اما معامله و برخورد مقطعی برای مردم قابل قبول نیست.

  پربازدید ترین