• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

قربانی کوچک تجاوز دیروز در لوگر؛ امروز به پسران تجاوز کرده!

قربانی کوچک تجاوز دیروز در لوگر؛ امروز به پسران تجاوز کرده!

کشور افغانستان جزو جوامع مستعد تجاوز است که پدیده ء شایع"ترومای رشدی"، کودکان ونوجوانانش را در دوران قبل و بعد از مکتب با تجربیات تلخی چون انواع خشونت و آزارهای جنسی روبرو می کندتاجایی که داغ این تجربیات تکان دهنده را در سکوت و ترس به تنهایی تحمل می کنند.

تجربیاتی که می‌تواند در صورت درمان نشدن، بزرگسالی پردردسری را برای فرد و اطرافیانش رقم زند زیرا آسیبی که به یک فرد 40 ساله وارد می شود ماندگاری و تأثیرات کمتری دارد تا طفلی که دائما تحت آزار مزمن و در شرایط سخت قربانی شود، ماندگاری آسیب و اثرگذاری اش در بزرگسالی بیشتر خواهد بود.

در افغانستان اطفال به سه صورت مورد آزارجنسی قرار می گیرند.
ألف) به شکل کاملا مستقیم مانند تعرض و تجاوز مورد سواستفاده جسم شان قرار می گیرد.
ب) درگیر کردن کودک در فعالیت‌هایی که منجر به ارضای جنسی افراد بزرگسال می‌شود مانند برپایی محافل رقص و رقصاندن پسربچه ها، یا عمل تحمیلی جنسی بر علیه کودکی که فاقد تحول شناختی، هیجانی و جسمی است مانند ازدواج های زیر سن.
ج) سوءاستفاده جنسی غیرمستقیم با تماس‌ها و تعاملات بین کودک و فرد بالغی که می‌داند طفل را به منظور تحریک جنسی مورد استفاده قرار خواهد داد مانند برخی نظامیانی که "بچه بی ریش "در محافل همراهی شان می کند و یا خویشان نزدیک اطفال که بیمارجنسی هستند مانند شوهر مادر، ماما، کاکا و حتی برخی از پدر کلان ها .

امروزه با چنین وضعیتی که متجاوزین به اطفال کمتر به دام قانون می افتند و راههای برون رفت فراوانی برای این جنایتکاران وجود دارد؛ خصوص که برخی از افراد پدوفیلی یا همان "بچه باز"در حرفه‌ هایی فعالیت دارند که در آن آموزش و یا حفظ سلامت و رفاه اطفال و افراد نوجوان به عهده اشان است و یا هر شغلی دیگری که به واسطه آن راحت‌تر به بچه‌ها دسترسی دارندو به آسانی می‌توانند اعتماد کودکان و فامیل شان را به دست آورند.

 آگاهان و دلسوزان برای داشتن نسل سالم و فردای بهتر  درافغانستان چه باید کنند؟
 مهترین عامل افزایش تجاوز به اطفال" ناآگاهی" کودکان و نوجوانان از رفتارهای متجاوزان است تاجایی که سواستفاده گران با روش های زیادی به کودکان که تعرض می کنند، بسیاری ازاین رفتارها برای اطفال ناشناخته و بی معناست.

برای همین، باید در کنار قوانین سختی که برای حمایت از کودکان در کشور وضع می شود، درجهت بالابردن سطح  فرهنگ و آگاهی عموم مردم خصوص خانواده ها و خودآگاهی خود اطفال، تمام مسولین کشور، رسانه ها و نهادهای آموزشی، سازمان های خصوصی و دولتی دست به دست هم داده فعالیت دوام داری برای مصونیت روح وجسم کودکان دربرابر متجاوزان و سارقان روح و روان این آینده سازان فردای کشورمان را آغاز کنند تا ننگ "فرهنگ بچه بازی" درافغانستان را برای همیشه به تاریخ بسپارند.

  پربازدید ترین