• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

زوال اخلاق و فروپاشى اجتماعى

زوال اخلاق و فروپاشى اجتماعى

تجاوز جنسى، ازدواج هاى اجبارى، کودک آزارى و خشونت بر علیه زنان در افغانستان یک پدیده جدید و نادر نیست. این پدیدهاى غیر انسانى و ناهنجارى ها سالهاست که به گونه وسیع در لایه هاى پنهان اجتماع تبدیل به هنجارهاى غیر رسمى شده است. بدون شک قربانیان زیادى را هم در پى داشته است. میزان آسیب ها را مى توان در رفتارهاى اجتماعى افراد جامعه به روشنى مشاهد کرد. عامل بخشى از این خشونت ها، قربانیان خشونت هاى مشابه در گذشته اند.

در سال هاى اخیر و همزمان با توسعه ارتباطات جمعى و وارد شدن گوشى هاى جدید در زندگى افراد که توسط آن فرصت و امکان ثبت وقایع را پیدا مى کنند، بخشى از ناهنجارى ها و معضلات اجتماعى رسانه اى مى گردد. گزارش اخیر گاردین در خصوص تجاوز به 500 نفر از شاگردان مکتب در ولایت لوگر یک نمونه و بخش کوچک از فجایع شرم آور این چنینى در سطح کشور است.

ریشه ها و عوامل ناهنجارى هاى تکان دهنده از این دست، متعدد و متنوع است که مجال بحث در مورد آن در این نوشته نیست. اما مى توان گفت که عوامل اصلى آن ریشه در فقر اقتصادى، سرکوب نیازهاى جنسى، نبود قوانین حمایتى از کودکان و زنان، عدم تطبیق قانون و فساد گسترده دولتى و ادارى دارد.

رشد ناهنجارى ها و زوال اخلاق و ارزشهاى اجتماعى مى تواند جامعه را با بحران هاى جدى و فروپاشى اجتماعى مواجه سازد.

بى تفاوتى جامعه و دولت در خصوص ناهنجارى هاى فزاینده اجتماعى در کشور نشانه هاى از فروپاشى اجتماعى در کشور است.

  پربازدید ترین