• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رحمانی: شاید یکی از استاد دانشگاه امریکایی که قرار بود با انس حقانی مبادله شود زنده نباشد

رحمانی: شاید یکی از استاد دانشگاه امریکایی که قرار بود با انس حقانی مبادله شود زنده نباشد

شاید تبادله زندانیان به دلیل این‌که شاید دیگر استادان دانشگاه امریکایی - افغانستان زنده نباشند، انجام نشده است.

به دنبال برهم خوردن معامله تبادله انس حقانی و دو عضو ارشد گروه طالبان با استادان گروگان گرفته شده امریکایی، رئیس مجلس نمایند‌گان می‌گوید که شاید این دو استاد دیگر زنده نباشند.

میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان، در نشست عمومی امروز (شنبه 25 عقرب) مجلس گفت: احتمال این وجود دارد که استادان دانشگاه امریکایی - افغانستان زنده نباشند.

او افزود: "برهم خوردن تبادله‌ زندانیان، نشان می‌دهد که گروه طالبان بی‌قول، بی‌اراده و فاقد تصمیم‌گیری در مورد صلح و جنگ است و حتا در مورد آزادی زندانیان خودشان نیز صلاحیت ندارند".

رحمانی اضافه کرد که شاید تبادله زندانیان به دلیل این‌که شاید دیگر استادان دانشگاه امریکایی - افغانستان زنده نباشند، انجام نشده است.

او همچنین گفت که حکومت تاکنون در مورد برگشتاندن انس حقانی و دو عضو ارشد گروه طالبان توضیح نداده و به صورت رسمی دلیل و علت آن را با این مجلس در میان نگذاشته است.

رئیس مجلس در پاسخ به انتقاد شماری از نمایندگان در مراسم اعلام تبادله انس‌حقانی و دو عضو ارشد دیگر گروه طالبان با استادان امریکایی گفت که او قبل از شرکت در ارگ ریاست جمهوری هیچ چیزی از اجندای نشست آن‌روز نمیدانسته است.

این گفته‌ها در حالی مطرح میشود که محمد اشرف غنی رئیس حکومت وحدت‌ملی روز سه‌شنبه هفته قبلاعلام کرد که سه زندانی ارشد طالبان به‌گونه مشروط در بدل رهایی دو استاد دانشگاه امریکایی که در سال 2016 از سوی طالبان ربوده شده بودند، آزاد می‌شوند.

او تصریح کرد که این افراد شامل "حاجی ملی خان فرزند والی خان، عبدالرشید فرزند محمد و انس فرزند جلال‌الدین که در زندان بگرام بودند"، می‌شوند.

آقای غنی گفت که این تصمیم در مشوره با شرکای بین‌المللی به ویژه ایالات متحدۀ امریکا برای مذاکرات رو در رو جهت دستیابی به صلح و ثبات گرفته شده‌است.

در همین حال پیش از این در روز پنجشنبه رولا غنی، همسر آقای غنی در انستیتوت صلح امریکا در واشنگتن گفته بود که توافق تبادله سه عضو زندانی گروه طالبان با دو استاد دانشگاه امریکایی در کابل، عملی نشده است.

  پربازدید ترین