• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شکست تبادل زندانیان آمریکا و طالبان نشست پکن را به تاخیر انداخت

شکست تبادل زندانیان آمریکا و طالبان نشست پکن را به تاخیر انداخت

به دنبال شکست تبادل زندانیان آمریکا و طالبان، وزارت خارجه کشورمان روز شنبه اعلام کرد: زمان برگزاری نشست صلح میان افغان‌ها در چین هنوز نهایی نشده‌ است.

"گران هیواد" سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری، درباره نشست چین گفت: «به‌زودی تاریخ و لیست افراد برای حضور در این نشست اعلام خواهد شد زیرا تاریخ این نشست هنوز نهایی نشده است.

نشست صلح میان طالبان و دولت که قرار بود در اواخر ماه گذشته میلادی در پکن پایتخت چین برگزار شود، به تعویق افتاد.

به گفته منابع خبری قرار بود در این نشست نمایندگان دولت، طالبان و دیگر احزاب سیاسی کشور شرکت کنند.

دولت هفتۀ پیش اعلام کرد، هیاتی تشکیل شده تا به نمایندگی از کابل در این نشست شرکت کند.

به گفته کارشناسان سیاسی یکی از کارهایی ‌که قرار بود برای زمینه‌سازی گفت‌وگوهای صلح چین انجام شود، مبادلۀ انس حقانی و ۲ تن دیگر از اعضای گروه حقانی در برابر ۲ استاد دانشگاه امریکایی افغانستان بود که با شکست این مبادله نشست صلح چین نیز با موفقیت همراه نبوده است.

در حالی که طالبان، امریکا را در شکست تبادل انس حقانی و ۲ عضو دیگر گروه حقانی به کوتاهی متهم می‌کند، اما دولت می‌گوید که این سه عضو گروه حقانی هنوز در زندان حکومت است و رعایت نشدن شرایط تبادل از سوی طالبان موجب معطل شدن تبادل زندانیان شده‌ است.

هفته گذشته دولت اعلام کرد که برای اعتمادسازی‌های بیشتر و نیز حسن نظر دولت برای تأمین صلح و آغاز گفت‌وگوهای صلح با طالبان، به رهایی انس حقانی، مالی خان و حافظ رشید از چهره‌های بلندپایۀ شبکۀ حقانی به گونۀ مشروط توافق کرده‌ است.

  پربازدید ترین