• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سازمان ملل: ماکرون و مرکل در پرونده خاشقجی «همدست» عربستان هستند

سازمان ملل: ماکرون و مرکل در پرونده خاشقجی «همدست» عربستان هستند

گزارشگر سازمان ملل از جامعه بین‌الملل خواست برای کشف جزئیات قتل خاشقجی تحقیقات انجام دهد. او، مرکل و ماکرون را به "همدستی" با ریاض متهم کرد.

آگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل که درباره قتل جمال خاشقجی،روزنامه‌نگار منتقد حاکمیت عربستان تحقیق می‌کند، در مصاحبه با "بیزینس اینسایدر"  گفت که جامعه جهانی به اندازه کافی برای کشف جزئیات قتل روزنامه‌نگار سعودی اقدام نکرده است.

به گزارش دویچه‌وله، نماینده سازمان ملل به طور صریح از پارلمان‌ کشورها خواست که از دولت‌هایشان بخواهند برای تحقیق در مورد پرونده خاشقجی دست به کار شوند.

کالامار در گزارش خود درباره قتل خاشقجی در سفارت عربستان در استانبول خواستار تحقیقات مستقل درباره مقامات دولت عربستان سعودی، از جمله محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، شده بود. گزارشگر ویژه سازمان ملل گفته است که "شواهد و قرائن معتبر" دلالت بر نقش بن سلمان در قتل خاشقجی دارد.

کالامار از سران کشورهای جی 20 انتقاد کرده که بلافاصله پس از ماجرای قتل خاشقجی به جای اینکه ولیعهد عربستان به دادگاه احضار شود به نشست جی 20 در اوساکا دعوت شده است.

نماینده سازمان ملل گفت این امر به شدت "بزدلی جامعه جهانی" را به اثبات رسانده است.

کالامار همچنین گفت این امر غیرقابل قبول است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، قتل خاشقجی را فقط "یک چیز" می‌نامد و رهبران اروپایی مانند آنگلا مرکل یا امانوئل ماکرون هم به ترامپ ملحق می‌شوند.

نماینده سازمان ملل انتقاد کرده است که مرکل و ماکرون می‌توانستند شجاعت نشان دهند اما آنها این کار را نکردند و آنچه در اوساکا تجربه شده چیزی جز "همدستی" با عربستان نبوده است.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی، سردبیر سابق روزنامه "الوطن" و ستون‌نویس "واشنگتن‌پست"، در دوم اکتبر  2018 در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید.

با وجود گذشت بیش از یک سال از قتل این روزنامه‌نگار هنوز اثری از جسد او یافت نشده است.

  پربازدید ترین