• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پایان داعش با پایان «البغدادی»؟

پایان داعش با پایان «البغدادی»؟

ابوبکر بغدادی مانند ملاعمر، بن‌لادن، ابومصعب‌ الزرقاوی، عمر البغدادی و دیگر گروه‌ها، حاصل دخالت غرب در منطقه برای سیطره بر منابع این کشورها بوده و تا رفع این دخالت‌ها، با تأسف شاهد ظهور و سقوط بسیاری از جنس داعش خواهیم بود.

روزنامه شرق در گزیده ای از یادداشتی به قلم نعمت احمدی، آمده است: ابراهیم عواد ابراهیم علی بدری سامرایی در 28 ژوئن سال 1971 در سامرا به دنیا آمد. خانواده او از خاندان آل سامرا هستند. این خاندان مدعی هستند که نسبت آنان به حضرت رسول می‌رسد و پوشیدن عمامه مشکی به دلیل ادعای سیادت است. شناخت کافی از پدرش وجود ندارد. شهرت به پرهیزکاری داشته، خانواده‌ای متوسط روبه‌پایین اما به‌شدت متدین. در جوانی به علت حضور مستمر در مسجد لقب «مؤمن» به او داده شد، تحصیلات خود را در رشته علوم اسلامی در دانشگاه اسلامی بغداد تا اخذ درجه دکترا ادامه داد و به علت ضعف بینایی از خدمت سربازی معاف شد. تا سال 2003 به کار وعظ و موعظه در مسجد محل خود مشغول بود، در سابقه او حضور در افغانستان در دهه 90 میلادی ثبت شده است و در آنجا به گروه‌های افراطی پیوست و با طالبان همکاری کرد. بعد از حمله آمریکا به عراق در جنگ خلیج فارس در دهه 90 میلادی گروه‌های افراطی شکل گرفتند. یکی از این گروه‌ها گروه القاعده عراق است که توسط ابومصعب‌الزرقاوی در سال 2003 در عراق تشکیل شد. ابراهیم که در افغانستان با ابومصعب‌الزرقاوی آشنا شده بود، به هسته اولیه گروه القاعده عراق که بعدا با نام داعش شهرت یافت، پیوست.

اسناد و مدارک حضور هم‌زمان ابراهیم و ابومصعب‌الزرقاوی در افغانستان نشانگر آن است که این دو همکاری نزدیکی با هم داشتند. زرقاوی که در سال 1966 در اردن متولد شده بود، فردی مجرم و باسابقه و در خشونت و بی‌رحمی شهره بوده و چندین بار به علت رفتارهای مجرمانه و ایده‌های افراط‌گرایانه بازداشت شده بود. ابراهیم اما فردی تحصیل‌کرده و دانشگاه‌دیده بود که با بیانی شیوا توانسته بود برای خود موقعیتی دست‌وپا کند؛ تاجایی‌که مورد توجه اسامه بن‌لادن قرار گرفت و با وزیر آموزش دولت طالبان ارتباط نزدیک برقرار کرد. حملات القاعده به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک باعث حمله به گروه‌های افراطی در افغانستان شد. زرقاوی و ابراهیم که گروه جندالشام را تأسیس و رهبری می‌کردند، دو روز قبل از ترور احمدشاه مسعود مورد حمله دولت افغانستان قرار گرفتند. اما زرقاوی و ابراهیم از حلقه محاصره فرار کردند و به عراق رفتند. اشغال عراق در سال 2003 از سوی آمریکا و خروج صدام و ارتش بعث از معادلات سیاسی عراق موقعیت زرقاوی و ابراهیم را بین گروه‌های نظامی بالا برد. اسناد باقی‌مانده از دوره حکمرانی ژنرال پترائوس، اولین حاکم نظامی آمریکا در عراق نشان می‌دهد که با همت زرقاوی و مدیریت ابراهیم «مجلس شورای مجاهدین عراق» تشکیل و پیش‌زمینه تشکیل سازمان القاعده در عراق فراهم شد. در فوریه 2004 آمریکایی‌ها ابراهیم را بازداشت کردند و او مدتی را در زندان به سر برد اما هویت او کشف نشد و آزاد شد. بعد از آزادی آمریکایی‌ها متوجه جایگاه و موقعیت ابراهیم شدند و چندین بار در پی اطلاعات به‌دست‌آمده مکان‌هایی را که فکر می‌کردند محل اختفای ابراهیم است، بمباران کردند. سال 2005 برای بار دوم ابراهیم بازداشت شد و به اردوگاه یوکا که تحت کنترل نظامیان آمریکایی بود، منتقل شد. بحث این است آیا آمریکایی‌ها در بازداشت دوم به هویت اصلی ابراهیم پی برده بودند یا نه؟

  پربازدید ترین