• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شکل گیری صف بندی های سیاسی جدید بعد از آغاز مجدد بازشماری آرا

شکل گیری صف بندی های سیاسی جدید بعد از آغاز مجدد بازشماری آرا

درحالی که هنوز نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری اعلام نشده، شکل گیری صف بندی های جدید سیاسی در کشور ایجاد شده است.

در همین حال گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی با وجود آنکه رابطه وی با عبدالله عبدالله با چالش های پرسابقه همراه است، به قصر سپیدار رفت و با وی درباره وضعیت کنونی انتخابات ریاست جمهوری گفت وگو کرد.

همچنین به نظر می رسد مثلث جدید سیاسی شامل عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی و عضو ارشد حزب جمعیت اسلامی، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی و از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و «رحمت الله نبیل» رئیس سابق اداره امنیت ملی و یکی دیگر از نامزدان انتخابات در حال شکل گیری است. جبهه ای که  در طرف دیگر آن «عطامحمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت و از رهبران با نفوذ سیاسی به همراه تعدادی دیگر از شخصیت های سیاسی افغانستان قرار دارند.

ایجاد صف بندی های جدید یک روز پس از آن آغاز شد که کمیسیون انتخابات کشور پس از دو روز توقف، دیروز یکشنبه بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری را با وجود مخالفت شماری از گروه‌های انتخاباتی در ولایت‌های مختلف کشور از سرگرفت.

کمیسیون انتخابات کشور شنبه شب با صدور اطلاعیه ای بر  تداوم بازشماری آرا تاکید کرده بود.

این در حالی است که هواداران گروه ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله در شماری از ولایت‌ها از جمله قندوز، فاریاب، بغلان، پروان، کاپیسا و پنجشیر اقدام به اعتراض کرده و بازشماری آرا را در برخی از این ولایت‌ها متوقف کردند.

طبق گزارش رسانه ها، در برخی ولایت‌ها معترضان با موانع پلیس مواجه شده و برخوردهایی نیز بین دو طرف صورت گرفته است.

هرچند تاکنون گزارش های دقیقی در مورد برخورد پلیس در ولایت ها منتشر نشده، اما «حامد کرزی» رئیس جمهور سابق کشورمان در اطلاعیه ای نگرانی عمیق خود را در این زمینه مطرح کرده است.

کرزی افزود: نگرانی شدید خود را در مورد شلیک پلیس علیه معترضان در ولایت ها که سبب کشته و زخمی شدن تعدادی از آنها شده، اعلام می کند.

عبدالله عبدالله نیز روز گذشته 26 عقرب در نشست مطبوعاتی از کمیسیون انتخابات خواستار توقف بازشماری آرا شد و از نیروهای امنیتی کشور نیز خواست که با مردم برخورد نکنند.

وی تأکید کرد که ناظران گروه ثبات و همگرایی در روند بازشماری آرا شرکت نخواهند کرد.

عبدالله افزود: اگر کمیسیون روند بازشماری آرا را متوقف نکند، فرصت را برای اقدامات بعدی آنها باز کرده است. اما وی درمورد اقدامات احتمالی گروه خود توضیحی نداد.

عبدالله کمیسیون انتخابات را متهم کرد که تصمیم برای شروع دوباره روند بازشماری آرای مخدوش به خواسته گروه دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی اتخاذ شده و تاکید کرد: این اقدام با  دستورالعمل های انتخابات مطابقت نداشته و قابل قبول تیم ثبات و همگرایی نیست.

عبدالله  افزود: آرای معتبر بر اساس اطلاعات شرکت درملوک بیش از یک میلیون 900 هزار رای است که این مقدار رای، مورد اعتماد است و کمیسیون باید به همین آمار بسنده کند.

وی اعتبار بخشیدن به آرای " فاقد ثبت بیومتریک و خارج از وقت تعیین شده در روز انتخابات" را نپذیرفته و  گفت : با استفاده از تمام امکانات قانونی و مسالمت آمیز جلوی این کار را می گیرد.

عبدالله هچنین ادعا کرد: در چند ولایت از نیروهای ویژه علیه افرادی که مانع روند بازشماری آرای انتخابات شده بودند، استفاده شده و 2 نفر از ناظران گروه ثبات و همگرایی در قندوز در جریان  این رخداد کشته و زخمی شده ‌اند.

 عطامحمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی در واکنش به این موضوع گفت: عبدالله حریص قدرت است و برای بقا دست به هر وسیله ‌ای خواهد زد. موضع عبدالله خلق بحران و ریختن آب به آسیاب دشمن است.

وی در صفحه اجتماعی خود نوشت: نامزدان و احزاب سیاسی باید به کمیسیون فرصت دهند که نتایج انتخابات را اعلام کند.

نور افزود: افرادی که برای مقاصد شخصی  می خواهند بحران ایجاد کنند، از این بیشتر با سرنوشت مردم بازی نکرده و به خاطر اهداف کوچک کمیسیون‌ها را که خود در انتخاب اعضای آن سهیم بوده در بین مردم بی‌اعتماد نسازند.

«شاه حسین مرتضوی» معاون سابق سخنگوی ریاست جمهوری و مشاور کنونی رئیس جمهوری هم در واکنش به سخنان عبدالله  گفت: وی در میدان تنها مانده است.

مرتضوی افزود:  «محمدکریم خلیلی»، «جنرال عبدالرشید دوستم» سکوت سیاسی را در پیش گرفته و عبدالله را حمایت نکرده اند.

مرتضوی، حامد کرزی رئیس جمهوری سابق کشور را آتش بیار معرکه معرفی کرده است، چرا که  وی دیروز از مقابله پلیس با معترضان ابراز نگرانی کرده بود.

انتخابات ریاست جمهوری کشور که در ششم میزان برگزار شد به دلیل چالش ها در کمیسیون انتخابات و ادعای تقلب توسط برخی از گروهها موفق به اعلام نتیجه انتخابات نشده است.

قرار بود نتایج اولیه پس از دوبار تأخیر در  روز 23 عقرب اعلام شود اما برای بار سوم به تأخیر افتاد و اکنون شواهد و رویدادهای اخیر حاکی از بروز بحران انتخاباتی در کشور است.

ناظران این رویداد سیاسی می گویند: اگر کمیسیون انتخابات افغانستان با هماهنگی تیم های انتخاباتی با حوصله مندی موفق به حل این چالش نشود، عواقب آن برای تمام مردم افغانستان از جمله احزاب، کمیسیون های انتخاباتی و نامزدان ریاست جمهوری زیانبار خواهد بود.

  پربازدید ترین