• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سرکردگان شبکه حقانی در دوحه تحت بازداشت خانگی هستند

سرکردگان شبکه حقانی در دوحه تحت بازداشت خانگی هستند

طبق اعلام مقامات دولتی، سه سرکرده شبکه حقانی که در ازای آزادی دو استاد دانشگاه آمریکایی، ‌ از زندان بگرام آزاد شدند، به دوحه منتقل شدند و در آنجا در بازداشت خانگی خواهند بود.

رئیس جمهورغنی، 21 عقرب خبر آزادی "انس حقانی"، "حاجی مالی خان" و "حافظ رشید"، از سرکردگان شبکه حقانی را در ازای آزادی "کوین کینگ" آمریکایی و "تیموتی ویکس" استرالیایی، ‌ اساتید دانشگاه آمریکایی، تایید کرد. این دو اوت 2016 توسط شبکه حقانی ربوده شده بودند.

این در حالی هست که به دنبال شکست مبادله اعضای حقانی با دو استاد آمریکایی در بند طالبان،  انس حقانی دوباره به زندان «بگرام» بازگردانده شده است.  

یکی از مقامات دولتی نیز هفته پیش(21 عقرب) ضمن تایید آزادی این افراد گفت، توافقنامه آزادی این افراد چند روز پیش بین "زلمی خلیلزاد"، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و نمایندگان گروه طالبان در قطر امضا شده بود.

کاخ ریاست جمهوری توئیت کرد، غنی در  تماس جداگانه تلفنی با وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا، با آنها درباره اقدامات لازم برای آزادی فرماندهان شبکه حقانی رایزنی کرد.

در این توئیت همچنین آمده است، در این گفت وگو، طرفین بر اعلام آتش بس و کاهش خشونت ها به عنوان پیش شرط شروع مذاکرات بین الافغانی تاکید کردند.

انس حقانی، فرزند جلال الدین حقانی، بنیانگذار شبکه حقانی و برادر سراج الدین حقانی، رهبر کنونی این شبکه است. سراج الدین حقانی، معاون هبت الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان نیز است.

انس حقانی سال1393، زمانی که فرد شماره دو شبکه حقانی بود، از سوی ریاست امنیت ملی کشور بازداشت شد.

پیش از این نیز گزارش‌ هایی درباره گفت وگوی آمریکا و طالبان بر سر رهایی زندانیان دو طرف، از جمله دو استاد دانشگاه آمریکایی که در سال 2016 از سوی طالبان ربوده شدند، منتشر شده بود.

  پربازدید ترین