• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کمیساریای سازمان ملل: عفو جنایتکاران جنگی حامل پیامی نگران کننده است

کمیساریای سازمان ملل: عفو جنایتکاران جنگی حامل پیامی نگران کننده است

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان‌ملل روز سه‌شنبه عفو سه جنایتکار جنگی از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا را محکوم و اعلام کرد که این اقدام، حامل پیامی نگران‌کننده برای نظامیان است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ژنو، کاخ سفید به تازگی تصمیم گرفت این مقام های نظامی متهم به جنایات جنگی در افغانستان و عراق را که در قتل غیرنظامیان دست داشتند، مورد عفو قرار دهد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 24 آبان از اختیارات خود برای عفو این سه جنایتکار جنگی به نام های «کلینت لورنس»، ‌«متیو گلستاین» و «ادوارد گلگر» استفاده کرد و در توجیه این اقدام مدعی شد که با این افراد به نحوی غیرمنصفانه رفتار شده است.

«روپرت کولویل» سخنگوی کمیسیاری عالی حقوق بشر سازمان ملل در ژنو به خبرنگاران گفت: در پرونده های موجود، هیچ پیشرفتی حاصل نشده است که نشانگر مواردی غیر از بی اعتبار کردن فرآیندی درست باشد.

وی تاکید کرد که کوتاهی از تحقیق در مورد جنایات جنگی و پیگرد قانونی مرتکبان آن، به خودی خود ناقض قانون بین المللی بشردوستانه است.9109

تصمیم ترامپ برای عفو این جنایتکاران با واکنش هایی همراه بوده است. «حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین کشورمان بخشش دو نظامی آمریکایی متهم به جنایت جنگی در افغانستان را به شدت محکوم کرد.

کرزی در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای بخشیدن نظامیان آمریکایی متهم به جنایت جنگی در افغانستان را به شدیدترین نحو محکوم می‌کنم. این تصمیم نشانه بی‌احترامی کامل به زندگی و کرامت افغان‌ها است و ارزش‌های ادعایی ایالات متحده را خنثی می‌کند.

مقام های پنتاگون نیز بیم آن دارند که دخالت ترامپ منجر به کاهش اعتماد کشورهای میزبان نیروهای آمریکایی در مورد مجازات سربازان خاطی شود و حتی زمینه اقدام های غیراخلاقی و غیرقانونی نیروهای آمریکایی و جلوگیری از افشای چنین اعمالی را فراهم کند.

  پربازدید ترین