• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کمیسیون انتخابات آرای قرنطینه را معتبر اعلام کرد

کمیسیون انتخابات آرای قرنطینه را معتبر اعلام کرد

به دنبال اعتراض برخی از تیم‌های انتخاباتی در کشور به شمارش آرای خارج از دستگاه‌های بایومتریک، کمیسیون مستقل انتخابات امروز چهارشنبه اعلام کرد که 137 هزار 630 رای قرنطینه انتخابات ریاست جمهوری، معتبر است.

کمیسیون مستقل انتخابات در بیانیه ای اعلام کرد، این آرا از سوی ریاست دبیرخانه کمیسیون و در حضور کارشناسان ملی و بین‌ المللی بررسی شد و هیچ مشکلی نداشتند.

برخی ستادهای انتخاباتی، از جمله تیم ثبات و همگرایی به رهبری  "عبدالله عبدالله"، تیم انتخاباتی صلح و عدالت اسلامی به رهبری "گلبدین حکمتیار" و تیم امنیت و عدالت به رهبری "رحمت الله نبیل" پیشتر خواستار توقف باز شماری آرا شده بودند.

عبدالله هشدار داده بود، اگر افغانستان دچار بحران شود، مسؤول آن تیم انتخاباتی دولت‌ ساز خواهد بود.

طبق اعلام رییس کمیسیون مستقل انتخابات، اختلاف در مورد تعداد آرا و تفاوت در زمان رای‌ دهی، ناشی از مشکلات فنی شرکت آلمانی «درملوک» بود و این شرکت مسوولیت ثبت دقیق زمان رای‌ دهی را به عهده نگرفته بود.

شرکت آلمانی درملوک که دستگاه های ثبت بایومتریک در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان را فراهم کرد، مسوول تفکیک آرا معتبر و نامعتبر است.

کمیسیون انتخابات کشور چندی پیش اعلام کرده بود،‌ شناسایی آرای تکراری، پیش از وقت و بعد از وقت تعیین شده و افراد زیر سن قانونی توسط شرکت درملوک آغاز شده است و به زودی نتیجه آن را در اختیار کمیسیون می گذارد.

پس از اتمام مسوولیت این شرکت، کمیسیون انتخابات به نقل از درملوک اعلام کرد، تعداد آرای معتبر، یک میلیون و 829 هزارو 107 رای است و 137 هزار رای نیز قرنطینه شد.

انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان برگزار شد. قرار بود نتیجه اولیه انتخابات 27 میزان اعلام شود اما، آنچه به خاطر آنچه کمیسیون از آن به عنوان کندی کار انتقال به دستگاه مرکزی یاد کرد، به 23 عقرب موکول شد که این امر در این تاریخ نیز محقق نشد.

  پربازدید ترین