• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ناامنی سبب عدم دستیابی زنان کشور به حقوق خود شده است

ناامنی  سبب عدم دستیابی زنان کشور به حقوق خود شده است

رئیس اداره امور زنان هرات گفت: وجود ناامنی‌ها در ولسوالی‌های هرات و از سوی دیگر نیز نرفتن دادستان‌ها و مسوولان در این مناطق سبب شده تا زنان از حقوق خود آگاهی نداشته باشند.

در آستانه 25 نوامبر روز جهانی منع خشونت علیه زنان در هرات اداره امور زنان با همکاری دادستانی، فعالان حقوق زن و اداره حج و اوقاف هرات نشستی را تحت عنوان آگاهی‌دهی به زنان در مورد حقوق آنها و منع خشونت علیه آنها راه اندازی کرده است.

در این نشست راه‌های اساسی کاهش خشونت‌ها علیه زنان بررسی و حقوق کامل آنها در جامعه نیز برای زنان آگاهی‌دهی می‌شود.

«انیسه سروری» رئیس اداره امور زنان هرات می گوید: اداره امور زنان مطابق با برنامه‌های وزارت امور زنان برنامه‌های گسترده آگاهی‌دهی و رسیدگی به قضایای خشونت علیه زنان را انجام داده است و این فعالیت‌ها نیز به‌صورت گسترده با هدف رفع خشونت‌ها و موارد مختلف آن نیز در ماه‌های مختلف صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: به تازگی طبق آمار اداره کل دادستانی کشور بیش از 2 هزار و 572 پرونده از خشونت‌ها علیه زنان در مرکز افغانستان و ولایات مختلف نیز به ثبت رسیده است و به این پرونده‌ها رسیدگی شده است که بیشترین موارد ضرب و شتم، آزار و اذیت، دشنام و تحقیر بوده و نشان می‌دهد که مبارزه با خشونت علیه زنان در افغانستان نتیجه داده و قضایا از شدت خود کاهش یافته است.

وی افزود: اما اداره امور زنان فعالیت‌های خود را برای آگاهی‌دهی و کاهش خشونت در برخی از ولسوالی‌های هرات به دلیل ناامنی‌ها نتوانسته تا گسترش دهد و این امر سبب شده تا میزان خشونت‌ها علیه زنان نسبت به مرکز شهر در این مناطق گسترده‌تر و هر روز افزایش یابد.

وی تاکید کرد: این ناامنی‌ها حتی سبب شده تا دادستان‌ها در ولسوالی‌ها حضور نداشته باشند و حق دسترسی زنان به حقوق و یا رسیدگی به شکایات آنها نیز صورت نگیرد.

وی همچنین گفت: تلاش داریم تا با برای ثبت شکایات زنان آسیب دیده در ولسوالی‌ها راه‌های مختلفی را بررسی کنیم و این کار با کمک مسوولان محلی و نیروهای امنیتی اجرائی خواهد شد و در صورت عدم ثبت دوباره شکایات زنان در مناطق ناامن از آنها خواسته می‌شود تا به مرکز شهر آمده و به چالش‌ها و خشونت‌هایی که علیه آنها صورت گرفته رسیدگی خواهد شد.

از سوی دیگر نیز ماری میهنیار دادستان مبارزه با خشونت علیه زنان، دادستانی هرات گفت: مبارزه با خشونت‌ها و عوامل خشونت علیه زنان و از سوی دیگر نیز آگاهی‌دهی حقوق زنان به خانواده‌ها توانسته تا حدودی قضایای خشونت‌ها علیه زنان را کاهش دهد و نیاز است تا این کارها جنبه عملی بیشتری به خود بگیرد.

وی بیان داشت: از آغاز سال تاکنون 278 پرونده خشونت علیه زنان در دادستانی هرات به ثبت رسیده که تمامی این پرونده‌ها به سرعت بررسی و عاملان خشونت‌ها نیز به جزای خود رسیده‌اند و از میان این موارد تنها 11 مورد خودکشی، 2 مورد خودسوزی و یک مورد ضرب و شتم منجربه قتل بوده که در مقایسه با سال گذشته کاهش و یا افزایشی در موارد خشونت علیه زنان به میان نیامده است.

محمد رفیع نادری حقوقدان و عضو کمیسیون منع خشونت علیه زنان در هرات با اشاره به ایجاد کمیته منع خشونت علیه زنان در سال 1388 در افغانستان گفت: پس از ایجاد این کمیسیون فعالیت‌های گسترده‌ای صورت گرفته است و از آن زمان تاکنون میزان خشونت‌ها و عوامل مختلف به‌خصوص شدت خشونت‌ها کاهش یافته است.

وی بیان داشت: اما برای مهم خواندن این کار و مبارزه جدی با خشونت‌ها رئیس جمهور فرمانی را برای فعالیت‌های بیشتر و بررسی‌های برای شناسایی عوامل و کاهش آن نیز به تازگی صادر کرده است.

مولوی سید احمد حسینی مسوول بخش مطبوعاتی اداره حج و اوقاف هرات در این مورد گفت: خشونت در کل پدیده شومی است که از صدر اسلام تاکنون در قرآن و اسلام با این پدیده مبارزه جدی شده و از تمامی مسلمانان خواسته شده تا با یکدیگر با خشونت رفتار نکنند.

وی بیان داشت که  برای کاهش خشونت‌ها علیه زنان در تمامی مناطق شهر و شهرستان‌ها در طول سال تنها 20 نماز جمعه خطبه‌های آن برای آگاهی دهی به خانواده‌ها از حقوق آنها و دوری از خشونت است که از سوی خطیبان صورت می‌گیرد.

  پربازدید ترین