• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

واکنش ها به شهادت «وحید مژده»؛ دشمنان مردم افغانستان صدای صلح را خفه می کنند

واکنش ها به شهادت «وحید مژده»؛ دشمنان مردم افغانستان صدای صلح را خفه می کنند

 پس از اعلام خبر شهادت مژده شخصیت‌های سیاسی و فعالان کشور واکنش‌های فراوانی را نشان دادند.

عصر روز گذشته خبری در رسانه‌های داخلی منتشر شد که تلخی آن به سرعت گریبان شبکه‌های اجتماعی و کاربران را گرفت.

خبر از ترور یکی از تحلیگران برجسته کشور حکایت داشت. کسی که سال‌ها در راه آزادی و استقلال وطنش جنگیده بود و اهل رسانه با دیدگاهایش آشنایی داشت.

«احمد وحید مژده» کارشناس و تحلیگر سیاسی کشورمان شب گذشته هنگامی که می‌خواست برای ادای فریضه نماز به مسجد برود از سوی افراد مسلح ناشناس مورد اصبت گلوله قرار گرفت و پس از آنکه به بیمارستان منتقل شد به درجه شهادت نائل آمد.

وی به گفته بسیاری از کارشناسان و اهالی سیاست روحیه استکبارستیزی داشت و از دوران جوانی قدم در راه مجاهدت گذاشت و دوش به دوش مجاهدین در راه مبارزه با حکومت شوروی جنگید.

مژده که متولد بغلان بود تحصیلات ابتدایی خود را در در این شهر گذراند و سپس برای تکمیل تحصیلات خود به کابل آمد و از دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل فارغ‌التحصیل شد.

وی پس از کودتای کمونیستی در نشریات مختلفی شروع به کار کرد و در دوره حکومت ربانی، در وزارت امور خارجه مشغول به کار شد.

مژده که به مدت 5 سال در همین سمت در دوران طالبان نیز خدمت کرد، شناخت بسیار خوبی از فضای سیاسی کشور در دوران طالبان و پسا طالبان داشت و به‌عنوان کارشناس خبره در این زمینه با رسانه‌های مختلفی از جمله مطبوعات ایرانی همکاری می‌کرد.

وی سرانجام در شامگاه روز چهارشنبه(29عقرب) از سوی افراد مسلح ناشناس به شهادت رسید.

پس از اعلام خبر شهادت مژده شخصیت‌های سیاسی و فعالان کشور واکنش‌های فراوانی را نشان دادند.

«عبدالله عبدالله» رییس‌ اجرائیه کشور پس از اعلام خبر شهادت وحید مژده به منزل وی رفت و با خانواده مژده ابراز همدردی کرد.

فهیم فطرت روزنامه نگار و فعال سیاسی کشور در واکنش به خبر ترور وحید مژده نوشت: «ترور آقای وحید مژده در کنار این‌که نشان‌گر نا امنی کابل است، نگرانی‌ها را از احتمال خفه‌کردن صدا‌های منتقد حکومت نیز بالا می‌برد. برای شهید مژده بهشت برین آرزو می‌کنم!»

فاضل احمد معنوی دیگر سیاستمدار کشورمان نیز در واکنش به این خبر نوشت: «خبر شهادت دوست عزیزم (وحید مژده) سخت غمگینم ساخت. شخص بی ضرر و بی آلایش بود، باکسی کینه نداشت؛ در هیچ منازعه دخیل نبود؛ فقط برای صلح تلاش می‌کرد. آوان جوانی را در جهاد قلم سپری کرد.خداوند شهادتش را قبول کند به خانواده و فرزندان نازنین اش صبر نصیب گرداند.»

کدیر مهمند فعال سیاسی کشور نیز درباره شهادت مژده اینگونه نوشت: «شهید راه حقیقت مبارز و نخبه ملی وحید مژده: میرمسجدی+میربچه خان+ نورمحمد شاه ثانی این زمان وحید مژده صیب شهادت اش را به فامیلش و ملت مظلوم افغانستان تبریک می‌گویم و لعنت نفرین به قاتلان‌اش حزب اسلامی/سفیر آمریکا/حمدالله محب ناصالح و آخرین صحبت را من دیروز با شهید قهرمان ملی نمودم!»

عارف رحمانی نماینده مجلس پس از اعلام خبر شهادت وحید مژده در حساب توئیتری خود نوشت: «مژده یک انسان مسلمان جدی و دربند حلال و حرام بود. دارای اخلاق نیکو و شرم و آزرم خاص بود. او دارای روابط گسترده فرهنگی و سیاسی بود؛ قلم توانا داشت. ظریف و شوخ طبع بود. ساعت‌ها سخن می‌گفت و خستگی و ملال نمی‌آورد. خنده برلب و اندوه عمیق در قلب. خدایش در سرای جاودان آرام و قرار دهاد!

هیچ کس را نباید به خاطر داشتن عقیده و باور خاص کشت؛ مژده عقاید و تحلیل خاص خودش را داشت و مستحق کشته شدن نبود؛ به لحاظ فکری ما در دو طرف قضیه هستیم. او از دست رهبران جهادی بدون استثناء خسته و خونین دل بود. به رهبران جوانی که در این دوره به مناصب بزرگی اعتماد نداشت!»

بشیر احمد قصانی روزنامه نگار کشورمان هم با ابراز ناراحتی از خبر ترور وحید مژده گفت: «با آقاى مژده 12 سال پیش از طریق تلویزیون‌هاى نور و یک آشنا شدم. او به دلیل داشتن اطلاعات دقیق از وضعیت جنگ و صلح مورد توجه زیادى از رسانه‌ها و خبرنگاران بود.»

نجف علی فولادوند فعال فرهنگی نیز با اشاره به شهادت وحید مژده نوشت: «وحید مژده را بار نخست زمانی که صنف 5 یا 6 مکتب بودم با خواندن کتاب«افغانستان و پنج‌سال سلطه طالبان» شناختم. روحش شاد و آرام.»

فیاض ایمن فعال اجتماعی نیز در واکنش به این خبر نوشت: «وحید مژده یک شخص عادی نبود بلکه سرمایه معنوی این کشور بود، چرا این ها می‌خواهند صدای صلح را خاموش کنند، این بار اول نیست، بارکزی صاحب را در قندهار شهید کردند، نسبت به بعضی‌های دیگر در کابل سوء قصد انجام دادند.

صداهای صلح را خفه می‌کنند ، این کار کسانی است که منافع شان در جنگ است، وحید مژده سرمایه این کشور است، کتاب افغانستان و 5 سال سلطه طالبان اش خیلی دلچسپ است، خداوند صحت یابش کند.»

امیرحسین عطریان روزنامه نگار از دیگر کسانی بود که به این خبر واکنش نشان داد. وی نوشت: خبر ترور آقای مژده به شدت آشفته ام ساخت چندین و چند برنامه با ایشان داشتیم آخرین باری که صحبت کردیم از تکمیل اثر خود می‌گفت که به زودی تمام می‌شود و مشغول همان بود. اثر جالب و خواندنیش پنج سال سلطه طالبان بود برای آقای مژده آرامش ابدی خواهانم ترور راه گشا نیست.

کشتار هدفمند در کشور رو به افزایش است و این وضعیت جزئی از استراتژی‌های جنگی دشمن می‌باشد. دشمنی که در میدان نبرد کم می‌آورد بهترین راه برای انتقام جویی ترور می‌باشد. تروریست‌ها با این تاکتیک هم قدرت نمایی و نفوذ خود را به شهریان نمایش می‌دهند و هم ضعف نهادهای دولتی را برملا می‌سازند.»

مختار وفایی دیگر روزنامه نگار کشورمان نیز در این باره نوشت: «وحید مژده نویسنده کتاب افغانستان و پنج سال سلطه طالبان، کشته شد. مژده در رژیم طالبان دیپلمات بود و پس از آن مشغول روزنامه‌نگاری و تحقیق شد. مژده نگاه عمیق و دقیق به تحولات سیاسی و امنیتی داشت. برای مژده آرامش و برای خانواده اش صبر و شکیبایی آرزو دارم.»

خلیل پژواک روزنامه نگار کشورمان نیز با ابراز ناراحتی از خبر شهادت وحید مژده نوشت: «با وحید مژده چند بار مصاحبه کرده ام، برای من سختی کار با او این بود که در دام روایتش نیفتم، کاری که در انجامش استاد بود. یادش گرامی.»

  پربازدید ترین