• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

متن قطعنامه نمایندگان پارلمان به مناسبت کمپاین جهانی 16 روزه محو خشونت علیه زنان

متن قطعنامه نمایندگان پارلمان به مناسبت کمپاین جهانی 16 روزه محو خشونت علیه زنان

بسم الله الرحمن الرحیم
قطعنامه ولسی جرگه شورای ملی جمهوری اسلامی افغانستان به مناسبت کمپاین جهانی 16 روزه محو خشونت علیه زنان

همکاران گرامی و مردم عزیز افغانستان!‌

امروز کمپاین 16 روزه محو خشونت علیه زنان در سطح جهان آغاز شد.
ما از آدرس پارلمان افغانستان باید اذعان کنیم که زنان افغانستان در وضعیت نابهنجار اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی قرار دارند. حدود 80 فیصد زنان و دختران افغانستان بیسواد هستند چون شرایط و حق تحصیل از طرف خانواده و دولت برای شان فراهم نمی شود. 90 فیصد زنان افغانستان از یکی از انواع خشونت رنج می برند. امروز زنان افغانستان به نام تویانه، ولور و قلین فروخته میشوند که شرم بزرگ در تاریخ بشریت است ولی در افغانستان یک فرهنگ قبول شده محسوب می شود. در عوض حق مهریه زنان که حق شرعی زمان ازدواج است را به خاطر تویانه از دست می دهند. دختران را بدل میدهند. زنان از حق گرفتنی شرعی میراث محروم هستند. امروز خانواده ها برای نجات پسر خود از جنایتی که انجام داده دختران خود را به بد داده و حیاتش را قربانی می کنند.

پارلمان افغانستان امروز باید به زنان افغانستان تعهد بسپارد که تمام متون قوانین را به نفع زنان افغانستان تصویب کند و حق بشری و اساسی شان را در نظر بگیرد. در بودجه ملی سالانه ملی افغانستان باید توازن جندر در نظر گرفته شود تا راهی باشد برای تامین عدالت اجتماعی و حقوق اساسی زنان افغانستان.
از علمای کشور می خواهیم که در مساجد و تکیه خانه ها مساله آموزش و حق تعلیم و تربیه، احترام به حقوق اساسی زنان و احترام به کرامت انسانی زنان را تبلیغ کنند و تمام رسوم و عنعنات منفی ضد انسانی و ضد اسلامی را نفی کنند.
حکومت افغانستان باید برای مبارزه با خشونت علیه زنان و دسترسی زنان به حقوق اساسی شان بودیجه خاص در نظر بگیرد. حکومت باید محیط مصئون را برای زنان در ادارات دولتی فراهم سازد. زنان باید در پروسه های ملی به عنوان نیم نفوس جامعه نقش مساویانه، فعال و معنادار داشته باشد. در پروسه صلح زنان باید نیمی از جمعیت هیات های مذاکره کننده را تشکیل بدهند. این حق زنان است که در تمام تصامیم ملی و بین المللی به طور مساویانه از آدرس نیمی از جمعیت افغانستان اشتراک منند.
قوه قضائیه سیستم را باید طوری مدیریت کند که به قضایای خشونت علیه زنان اولویت داده و زمینه دسترسی برابر زنان را و رسیدگی عادلانه به قضایای مربوط به زنان را فراهم کند.
جامعه جهانی باید تمام حمایت های مالی و سیاسی خود را مشروط به سهم عادلانه و مساویانه برای زنان بسازد.

امروز پارلمان افغانستان هر نوع خشونت و تبعیض علیه زنان را محکوم می کند و خود را در کمپین منع خشونت علیه زنان سهیم می داند.
به امید جامعه برابر و افغانستانی عاری از خشونت


و من الله التوفیق
نمانیدگان مردم افغانستان در مجلس نمایندگان

  پربازدید ترین