• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ایستادن غنی در پشت سر ترامپ مغایر با عرف دیپلماتیک و فرهنگ افغان ها بود

ایستادن غنی در پشت سر ترامپ مغایر با عرف دیپلماتیک و فرهنگ افغان ها بود

مشاور سابق ناتو گفت: ایستادن رئیس جمهور افغانستان در میان نظامیان آمریکایی و در پشت سر ترامپ مغایر با عرف دیپلماتیک و فرهنگ افغان‌هاست.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دو شب گذشته (پنج‌شنبه) در سفری از پیش‌اعلام‌نشده، وارد افغانستان شد.

بنا بر اعلام کاخ سفید، این سفر با هدف سرکشی به نظامیان آمریکایی به مناسبت عید شکرگزاری صورت گرفته است. ترامپ در جریان این سفر در پایگاه نظامیان آمریکایی در «بگرام» که بزرگترین پایگاه این کشور در افغانستان است، حضور یافته است.

بعد از پایان سخنان «اشرف غنی» رئیس جمهور کشورمان در این مراسم، ترامپ از سربازان می‌خواهد که جایی باز کرده و غنی به میان سربازان و در پشت سر رئیس جمهور آمریکا قرار می‌گیرد که این موضوع خشم مردم افغانستان را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

«شفیق همدم» مشاور سابق ناتو و کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفتگو با فارس گفت: بگرام و همه نقاط کشور مربوط مردم افغانستان است و حضور اشرف غنی در  این پایگاه نظامی آمریکایی از روی ضرورت صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: اما ایستادن رئیس جمهور غنی در میان نظامیان آمریکایی و در پشت سر ترامپ مغایر با عرف دیپلماتیک و فرهنگ افغان‌ها بود.

مشاور سابق ناتو تاکید کرد: در این قضیه مسئولین اجرای پروتکل غیرمسئولانه برخورد کرده و خود اشرف غنی نیز نباید چنین اقدامی را انجام می‌داد.

وی ادامه داد: اگر غنی به تنهایی در میان سربازان قرار می‌گرفت،‌ مشکلی ایجاد نمی‌کرد اما ایستادن در پشت سر همتای آمریکایی خود خلاف پروتکل است و نباید چنین اتفاقی رخ می‌داد.

همدم در خاتمه یادآور شد: در چنین سفر مهم و تاریخی، رئیس جمهور آمریکا با این اقدام به جایگاه اشرف غنی به عنوان رئیس جمهور افغانستان صدمه وارد کرده و این اقدام موجی از انتقادات مردم افغانستان را به وجود آورده است.

  پربازدید ترین