• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

قطع نامۀ راه پیمایی شهروندان ولایت بغلان در دفاع از آرای پاک مردم در انتخابات ریاست جمهوری

روند انتخابات ریاست جمهوری امسال به دلیل تخلفات و قانون شکنی های مکرر که به منظور مهندسی نتایج انتخابات به نفع یک دستۀ انتخاباتی مشخص صورت میگیرد، به نقطۀ حساس و خطرناکی رسیده است.

ما شهروندان ولایت بغلان که در حدود یک ماه گذشته در برابر تمامی توطیه ها و دسیسه های حلقات معلوم الحال ایستاده ایم و اجازۀ انجام بازشماری ناشفاف، غیر قانونی و تقلب آمیز آرای این ولایت را به کمیسیون انتخابات نداده ایم، در کنار اینکه از مواد مندرج در قطعنامۀ راهپیمایی تاریخی 8 قوس 1398 کابل، حمایت و پشتیبانی کامل و همه جانبه داریم، موارد زیر را مورد تاکید قرار میدهیم:

1. کمیسیون انتخابات، مسوول امانت داری از رای مردم و مدیریت انتخابات در مسیر مشروع و قانونی آن است. هرنوع عملکرد خلاف قانون، لوایح و طرزالعمل های توافق شده در زمان قانونی آن پایه های اصل بیطرفی و شفافیت انتخابات را میلرزاند، یکبار دیگر از کمیسیون انتخابات میخواهیم که به مسیر قانون و اصول برگزاری بی طرفانه و شفاف انتخابات برگردد و از سوق دادن کشور به سوی بحران و بی ثباتی جلوگیری کند.

2. ما تا زمانی که کمیسیون به تمامی خواست های مشروع و برحق مان در راستای تامین شفافیت انتخابات پاسخ قانع کننده و قانونی ندهد، اجازۀ بازشماری صندوق های مشکوک و قرنطین شده در ولایت بغلان را نمیدهیم.

3. همان گونه که در قطعنامۀ شهروندان کابل آمده، از جامعۀ جهانی و همپیمانان بین المللی روند دموکراتیک کنونی در کشور ما توقع داریم تا با درک اوضاع ناهنجار و بحرانی کنونی، در جهت برگشت پروسۀ انتخابات به مسیر قانونی و اصولی آن تلاش نماید. زیرا برگشت افغانستان به گذشتۀ تاریکِ نظام‌های غیرمردمی نه تنها این کشور را به کام بحران و بی ثباتی فرو خواهد برد، بلکه نزدیک دو دهه تلاش، سرمایه گزاری و قربانی های کشور های دوست و متحد افغانستان را نیز به باد فنا خواهد داد.

4. در آخر یکبار دیگر تاکید میکنیم که در صورت عدم رسیدگی به خواست های مشروع و قانونی ما و دوام بی پروایی در برابر ارادۀ مردم، هیچ یک از اقدامات کمیسیون بعدی کمیسیون نزد ما مشروعیت نخواهد داشت و مسوولیت عواقب و پیامد های وضعیت بوجود آمده به عهدۀ کارگزاران کمیسیون ها و دستۀ انتخاباتی دولت ساز خواهد بود که برای دزدیدن انتخابات، تاراج رای مردم و بلاخره مهندسی نتیجۀ انتخابات به نفع خود کمر بسته است.

اگر کمیسون انتخابات بدون توافق با رهبری ثبات وهمگرای تصمیم بازشماری وعلان نتایج غیر قانونی را بگیرید دست به نافرمانی مدنی میزنیم

با احترام
دفتر ولایتی دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی ولایت بغلان

  پربازدید ترین