• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرا از اشرف غنی نباید انتظار همراهی مردمی و کمک به بهبود اوضاع جاری کشور داشت؟!

چرا از اشرف غنی نباید انتظار همراهی مردمی و کمک به بهبود اوضاع جاری کشور داشت؟!

غنی برای دریافت تابعیت آمریکایی به پایبندی به منافع آمریکا قسم یاد کرده است، خود را موظف دانسته تا با هرآنچه در توان دارد برای حفظ و توسعه منافع آمریکا در افغانستان بکوشد.

محمداشرف غنی متولد ماه ثور سال 1328 در ولایت لوگر است. اشرف غنی از پشتون‌های قبیله احمدزی است. پدرش شاه‌پسند نام داشت و در جوانی کارمند یک شرکت حمل‌ و نقل در کابل بود و در دهه 1980 کار حمل‌ و نقل را با تعدادی کامیون در پاکستان ادامه می‌داد.

غنی سابقه تحصیل در مدارس دینی کراچی ولاهور پاکستان را در سال های 1985الی 1986 در کارنامه دارد.

وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در کابل گذراند و برای تحصیلات دانشگاهی به لبنان رفته و در دانشگاه آمریکایی بیروت و در رشته علوم سیاسی ادامه تحصیل داد و در همان‌جا با رولا، همسر آینده‌اش آشنا شد و با این دختر لبنانی مسیحی ازدواج کرد.

وی در سال 1977 پس از قبولی در یک بورسیه تحصیلی برای ادامه تحصیل به دانشگاه کلمبیا در نیویورک رفت. غنی در آمریکا ماندگار شد و مدرک دکترای خود را در رشتهٔ انسان‌شناسی فرهنگی از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد.

دو فرزند غنی و رولا با نام‌های مریم و طارق در آمریکا به دنیا آمده‌اند و در نتیجه تمام آن‌ها شهروند آمریکا نیز محسوب می‌شوند.

اشرف غنی پس از فارغ‌التحصیلی در سال 1983 برای تدریس در دانشگاه برکلی کالیفرنیا دعوت شد و از سال 1983 تا 1991 مدرس دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا بود و در این دوره معمولا به عنوان کارشناس در برنامه‌های بخش فارسی و پشتوی رادیو بی‌بی‌سی حضور پیدا می‌کرد.

وی از سال 1991 به عنوان مردم‌شناس راهنما در بانک جهانی مشغول به کار شد.

اشرف غنی در سال 2002 به عنوان مشاور ویژه اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان انتخاب شد. مهمترین فعالیت وی در این پست، همکاری در طراحی، مذاکرات و اجرای موافقت‌نامه بن بود که یک نقشه راه را برای تعیین دولت جدید افغانستان پس از سقوط طالبان مشخص می‌کرد.

غنی در فبروری 2002 به عنوان مشاور ارشد حامد کرزی، وزیر مالیه و رییس اداره هماهنگ‌کننده کمک‌های بین‌المللی به افغانستان انتخاب شد. او از سال 2002 تا 2004 به عنوان وزیر مالیه افغانستان در دولت حامد کرزی فعالیت ‌کرد.

وی در سال 2004 به عنوان رییس دانشگاه کابل انتخاب شد.

اشرف غنی در سال 2011 در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده و با کسب 3 درصد آرا، پس از حامد کرزی، داکتر عبدالله و رمضان بشردوست، در رتبه چهارم قرار گرفت.
اشرف غنی در دور دوم ریاست جمهوری حامد کرزی، مسوول برنامه انتقال مسوولیت امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای داخلی شد.

او سپس بار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری 1393 شرکت کرد.

اشرف غنی در دور اول انتخابات سال 1393، با 37.6 درصد آرا در رتبه دوم قرار گرفت و با داکتر عبدالله در دور دوم این انتخابات به رقابت پرداخت که به میانجیگری جان کری وی رییس جمهور شد.

اشرف غنی به محض روی کار آمدن، توافقنامه غلامی با آمریکا را امضا کرد و رسما افغانستان را مستعمره آمریکا کرد.
وی در طول حکومتداری اش ده ها معدن کشف شده را به آمریکایی هدیه کرد و موضوع غارتگری های آمریکایی ها را از افغانستان، نادیده گرفت.

وی که برای دریافت تابعیت آمریکایی به پایبندی به منافع آمریکا قسم یاد کرده است، خود را موظف دانسته تا با هرآنچه در توان دارد برای حفظ و توسعه منافع آمریکا در افغانستان بکوشد.

سران آمریکایی بارها اعلام کرده اند که بهترین فرد در طول حکومت های متعدد در افغانستان برای منافع آنان، اشرف غنی بوده است. زیرا خانم اش مسیحی است و دختر و پسرش در آمریکا گروگان هستند و اگر اشرف غنی کوچکترین قدمی برخلاف منافع آمریکایی ها بردارد، آینده زندگی فرزندانش به مخاطره می افتد.

اشرف غنی در طول حکومتداری اش وظیفه داشت تا به پاک‌سازی قومی و تصفیه‌حساب‌های سیاسی بپردازد. به همین دلیل، در طول سال‌های حکومت محمد اشرف غنی، تبعیض سیاسی، نژادی و مذهبی در افغانستان اوج گرفت. در دوران حکومت او داعش به افغانستان آمد و طالبان وجهه سیاسی پیدا کردند و به یک قدرت مورد توجه جهان مبدل شدند.

در دوره ریاست جمهوری محمد اشرف غنی، فقر و بی‌کاری در افغانستان افزایش یافت و رکود شدید سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی بوده به وجود آمد و بسیاری دیگر از مردم ما از خانه و زندگی شان آواره و سرگردان کشورهای دیگر شدند.

ناامنی و ویرانی و قتل و غارت در دوران اشرف غنی به اوج خود رسیده و تعداد کشته و زخمی ها در افغانستان بیشتر از هرزمان دیگری می باشد.

با این اوصاف، اشرف غنی می کوشد تا به هروسیله یکبار دیگر برنده انتخابات سراسر تقلب و جعل در این دوره باشد. متاسفانه این انتخابات بدتر از گذشته با بن بست سیاسی موجه شده و اعلام نتیجه به آشوب عمومی منجر می شود.

اینبار دیگر جان کری هم نیست که بر آرای مردم فاتحه بخواند و حکومت خودساخته آمریکایی را بر مردم تحمیل کند.

با ذکر مطالب بالا، دیگر از اشرف غنی انتظار همراهی مردمی و کمک به بهبود اوضاع جاری کشور نداشته باشید. زیرا برای وی منافع آمریکا مهمتر از افغانستان است و منافع آمریکا فعلا برای افغانستان امنیت نمی آورد. زیرا در سایه ناامنی و مشغولیت های ذهنی و سرگردانی جامعه است که می شود آمریکایی ها به غارت افغانستان بپردازند.

  پربازدید ترین