• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

انس حقانی: اولویت طالبان پایان اشغال و جنگ در افغانستان است

 انس حقانی: اولویت طالبان پایان اشغال و جنگ در افغانستان است

برادر سرکرده «شبکه حقانی» برای نخستین بار پس از آزادی از زندان گفت که به عنوان عضو جدید تیم مذاکره طالبان فعالیت می‌کند و اولویت این هیئت نیز پایان اشغال و جنگ در افغانستان است.

«انس حقانی» برادر «سراج‌الدین حقانی» سرکرده شبکه حقانی پس از تبادل با اسرای آمریکایی و استرالیایی به دفتر سیاسی طالبان در قطر رفته و اکنون به عنوان یکی از اعضای تیم مذاکره طالبان فعالیت می‌کند.

حقانی به همراه دو نفر دیگر از اعضای ارشد طالبان 28 عقرب پس از 5 سال حبس و در حالی که حکم اعدام وی صادر شده بود با دو استاد دانشگاه آمریکایی کابل مبادله شد و پس از آن به دفتر سیاسی طالبان در قطر منتقل شد.

وی افزود که تیم مذاکره کننده طالبان تحت فرمان رهبران این گروه فعالیت می‌کند و اولویت این هیئت نیز پایان دادن به اِشغال و جنگ در افغانستان است.

انس حقانی در 12 اکتبر سال 2014 میلادی توسط مامورین اطلاعاتی آمریکا در بحرین دستگیر شد و سپس وی را به امارات و پس از آن به افغانستان منتقل کرده و به امنیت ملی کشور تحویل دادند.

حقانی در نخستین گفت‌وگوی رسانه‌ای خود پس از آزادی‌اش درباره وضعیت رفتار با زندانیان در پایگاه هوایی بگرام  به «نن‌تکی آسیا» گفت: اعطای حقوق بشری، قانونی و آزادی برای زندانیان، باعث تقویت روند صلح می‌شود و تاثیر مثبتی بالای آن خواهد داشت.

نن‌تکی آسیا نوشت که در صورت انعقاد توافقنامه صلح میان طالبان و آمریکا، حکومت افغانستان ملزم به رهایی 5 هزار نفر از طالبان از زندان‌های بگرام و پلچرخی می‌شود و در مقابل نیز طالبان نیروهای دولتی اسیر این گروه را آزاد خواهد کرد.

  پربازدید ترین