• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

قتل داکتر ناکامورا با موجی از واکنش ها همراه شد

قتل داکتر تِتسو ناکامورا رییس موسسه خدمات طبی صلح جاپان و پنج همکارش در شرق افغانستان واکنش‌های جدی را در سطح ملی و بین‌المللی برانگیخته است.

به گزارش رادیو آزادی، حکومت افغانستان قتل او را کار دشمنان افغانستان خوانده و نخست وزیر جاپان گفته که با شنیدن خبر قتل ناکامورا شوکه شده است. ناکامورا در بخش زراعت و تنظیم آب از چندین سال به اینسو در شرق افغانستان فعالیت داشت.

قتل داکتر ناکامورا رییس موسسه خدمات طبی صلح جاپان (پی‌ام‌اس) در ولایت ننگرهار واکنش‌هایی را در سطح ملی و بین‌المللی در پی داشته است. حکومت افغانستان کشتن او را تقبیح کرده و آن را بزرگترین جنایت علیه مددرسانان خوانده است.

سفارت آمریکا در کابل و دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد (یوناما)، قتل این کمک‌رسان جاپانی را محکوم کرده و گفته‌اند که ناکامورا بیشتر زندگی خود را برای کمک به آسیب‌پذیرترین مردم افغانستان اختصاص داده بود.

میتسوجی فوکوموتو، از مسوولان موسسه جاپانی که ناکامورا برای آن کار می‌کرد گفته است: نمی‌داند چه دلیلی در عقب این حمله بوده، آیا دزدی ساده بوده و یا هم تضاد منافع بوده است؟


لطیف محمود معاون سخنگوی رییس جمهور روز چهارشنبه 13 قوس به رادیو آزادی گفت که ناکامورا زندگی خود را وقف همکاری با مردم افغانستان کرده بود. او افزود: دشمنان افغانستان نزدیکترین دوست ما را بی‌رحمانه به قتل رساندند. ناکامورا زندگی خود را وقف همیاری و همکاری با مردم افغانستان کرد. ناکامورا حکومت را در مدیریت آب و جنگل‌ها کمک می‌کرد. دولت و ملت افغانستان حمله بر او و همکارانش را تقبیح کرده و آن را بزرگترین جنایت در برابر مددرسانان می‌داند.

حمله بر داکتر ناکامورا در شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش‌های تندی را در پی داشته است. بیشتر کاربران شبکه‌های اجتماعی قتل او را کار دشمنان افغانستان خوانده‌اند. همچنین ساکنان ولایت ننگرهار که بیشتر به دلیل روابط صمیمانه و خودمانی ناکامورا با مردم او را "کاکا مورا" می‌خواندند.

در سال 2008 نیز برادر و یکی از همکاران داکتر ناکامورا نخست در ولایت ننگرهار ربوده شد و سپس به قتل رسید. تا هنوز مسئولیت قتل داکتر ناکامورا و همکاران او را کسی یا گروهی بر عهده نگرفته است. ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته که این گروه دراین رویداد دست ندارد.

  پربازدید ترین