• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

از افراد کم ظرفیت، بی ادب، خریداری شده، نادان و ناآگاه انتظار شفافیت نداشته باشید!

اعضای دبیرخانه کمیسیون انتخابات همان افرادی هستند که تا کنون روند انتخابات در افغانستان را به چالش کشیده اند. این افراد متقلبین اصلی هستند که در زمان کرزی در کنار او بودند و در حال حاضر در کنار غنی قرار دارند.

انتظار می رفت که با تغییر کمیشنران انتخاباتی در این دوره از انتخابات، جنجال میان کمیشنران و دبیرخانه انتخابات به وجود آید و افراد مزدور و متقلب انتخاباتی حذف گردند، اما با درایت ارگ و تیم توطیه تمامی کمیشنران در همان اول کار خریداری شده و یا تهدید گردیدند و بدینصورت پرونده چند دستگی و مخالفت در کمیسیون انتخابات بسته شد.

در کنار کمیسیون، افرادی در تیم های انتخاباتی ماوریت یافتند که نگذارند انتخابات مسیر اصلی خود را بپیماید. این افراد وظیفه داشته و دارند که اغتشاش و جنجال در میان نامزدان و کمیسیون های انتخاباتی را تشدید کنند و نگذارند اوضاع به حالت عادی باز گردد و حال انتخابات به بهبودی بگراید.

برگزاری نشست کمیسیون انتخابات با نامزدان و همچنین نشست کمیسیون شکایات انتخباتی مبین این موضوع بود و بخوبی روشن ساخت که جدال های انتخاباتی را پایانی نیست و این انتخابات مانند گذشته به سرانجام مطلوبی نمی رسد.

در کشورهای دیگر انتخابات در همان روز برگزاری به نتیجه می رسد. بتازگی بیش از 32 میلیون رای انتخابات بریتانیا در 10 ساعت شمرده شد و نتیجه بصورت رسمی اعلام گردید اما همین کشورها که بانی برگزاری انتخابات و ناظر بر انتخابات افغانستان نیز هستند، تلاش می کنند تا برگزاری و اعلام نتیجه انتخابات در افغانستان همواره با چالش تقلب و جعل مواجه باشد و هرگز مردم به این اصل دموکراسی به باور نرسند.

جای شرم است که نزدیک به سه ماه می شود هزاران کارمند و رییس و مدیر و ناظر و نامزد و... یک میلیون رای را شمرده نمی توانند. تا حالا اگر این صندوق ها را به کوچه مندوی می بردند ده ها بار شمارش شده بود.

انتخاب افراد در کمیسیون انتخابات نیز بر اساس اهداف خارجی در راستای ناامن سازی کشور و مشغولیت ذهنی مردم بیچاره بوده است. افرادی کم ظرفیت، بی ادب، خریداری شده، نادان و ناآگاه که هر روز یکی مانند بچه ها در بازی های طفلانه قهر می کند و دیگری تهدید می کند و آخرش هم از روی احساسات نتیجه انتخابات را اعلام می کنند.

البته این بیچاره ها تقصیری ندارند! مامور شده اند و معذور! هرآنچه بادار امر کند اینها عملی می کنند بدون اینکه از خود رای و نظری داشته و یا اجازه دخالت و اعمال نفوذ داشته باشند. پس از این بیچاره ها انتظار نداشته باشید که بدانند شفافیت چیست و انتخابات چگونه است و رای چه اهمیتی دارد!

در هر صورت، همانگونه که از قبل مشخص بود و ما در این سایت بارها تذکر دادیم، در افغانستان زمینه دموکراسی و انتخابات فراهم نیامده و خارجی ها فقط از دموکراسی و انتخابات، عوارض و معضلات و نکات منفی آن را به ما هدیه داده اند و ما را در منجلابی فروبرده اند که دیگر نه راه برگشتی در آن متصور است و نه راه پیشرفتی!

همانگونه که بجای حضور مثبت زنان در عرصه های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و نظامی، بهره برداری های جنسی اول را می زند، در دیگر عرصه های دموکراسی و ایجاد نظام قانونمند، تقلب و جعل و تزویر و فریب و...، جلوتر از بقیه موارد برما تحمیل شده است.

در این کشور تمامی نهادهایی را که خارجی ها به ما پیشکش داده اند، انحرافی است و فقط برای مشغول کردن اذهان عامه ایجاده شده و فقط نام ها و شعارهای قشنگی دارند وتا کنون باعث بدبختی بیشتر ما می شده است...!

در هر حال، تا زمانی که خارجی ها تصمیم گیرنده اصلی ما باشند این کشور و مردم این سرزمین بجایی نرسیده بل هر روز که می گذرد بحران های موجود عمیق تر شده و راه های بیرون رفت از بحران ها، بیشتر مسدود می گردد.

  پربازدید ترین