• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

با ختم روند بازشماری آراء نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام می شود

با ختم روند بازشماری آراء نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام می  شود

مسوولان درکمیسیون انتخابات می‌گویند که با ختم روند بازشماری و تفتیش آراء هفت ولایت، نتایج ابتدایی انتخابات ششم میزان اعلام می‌شود.

روند بازشماری و تفتیش ولایات جوزجان، فاریاب، پنجشیر، سرپل، تخار، بدخشان و بغلان یکشنبه (24 قوس) از سوی کمیسیون انتخابات آغاز شد و قرار بود این روند برای دو روز در این ولایات ختم شود.

بنا به اظهارات ذبیح‌الله سادات سخنگوی کمیسیون انتخابات کشور، روند بازشماری که قرار بود روز گذشته در هفت ولایت ختم شود به دلیل زیاد بودن محلات بازشماری این روند در سه ولایت ختم نشده است.

آقای سادات گفت، روند بازشماری در ولایات پنجشیر، جوزجان، سرپل و تخار ختم شده است و این روند در ولایات بغلان، بدخشان و فاریاب امروز نیز جریان دارد.

وی بیان داشت:" اوراق نتایج بازشماری و تفتیش ولایت پنجشیر به مرکز رسیده است و پروسه جمع‌بندی آن در مرکز نتایج، صبح امروز آغاز شده است و اوراق نتایج بازشماری و تفتیش ولایات جوزجان، سرپل و تخار در راه است امروز به مرکز می‌رسد.".

سخنگوی کمیسیون درباره اعلام نتایج انتخابات گفت:" ما وقت دقیق اعلام نتایج را گفته نمی‌توانیم همینکه پروسه بازشماری و تفتیش هفت ولایت ختم شود نتایج انتخابات اعلام می‌‎شود".

روند بازشماری و تفتیش بخشی از آرای انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ 18 ماه عقرب از سوی کمیسیون انتخابات در 34 ولایت آغاز شد که با مخالفت‌ برخی تکت‌های انتخاباتی این روند متوقف شد و دوباره به تاریخ 26 عقرب از سر گرفته شد. این روند در 27 ولایت کشور تکمیل شد اما هواداران تکت انتخاباتی ثبات و همگرایی مانع بازشماری آراء در 7 ولایت شدند.

داکترعبدالله عبدالله رهبر تکت انتخاباتی ثبات و همگرایی (جمعه شب 22 قوس) در یک نشست خبری در کابل از هواداران خود خواست که اجازه بازشماری و تفتیش آراء را در هفت ولایت کشور بدهند تا بهانه‌ای به دست کسی نباشد.

بر اساس تقویم کمیسیون انتخابات قرار بود نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری که به تاریخ 6 میزان برگزار شده بود به تاریخ 27 میزان اعلام شود که به دلیل آنچه مشکلات تخنیکی از سوی کمیسیون عنوان شد به 23 عقرب به تعویق افتاد اما کمیسیون در این تاریخ نیز قادر  نشد که نتایج را اعلام کند و تاهنوز هم معلوم نیست که نتایج ابتدایی چه زمانی اعلام می‌شود.

  پربازدید ترین