• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران: کمک نظامی ایران به طالبان کذب است

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران: کمک نظامی ایران به طالبان کذب است

 دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در پاسخ به برخی اتهامات مطرح شده مبنی در مورد کمک نظامی ایران به طالبان تصریح کرد: ایران هر کجا کمک نظامی کرده آن را کتمان نکرده است؛ این اتهام با مشی ایران که در جهت کمک به دولت و ایجاد صلح و ثبات در افغانستان است همخوانی ندارد.

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران عصر امروز (چهارشنبه) در نشست خبری دومین نشست گفت‌وگوهای امنیت منطقه‌ای با بیان اینکه این اجلاس به ابتکار ایران تشکیل شده و مورد تایید کشورهای موثر در منطقه واقع شده است، اظهار داشت: دو همسایه افغانستان یعنی ازبکستان و تاجیکستان برای شرکت در نشست امسال دعوت شده‌اند و سطح مشارکت‌کنندگان قابل قبول و عالی بود چرا که عالی‌ترین مقام‌های امنیتی در آن شرکت کرده بودند و هر کدام مسائل خوبی را مطرح کردند و تصمیم بر این شد که موضوعات مطرح شده صورتجلسه شده و برای اجلاس سوم توسط معاونان دبیران پیگیری شود.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران با اشاره به دو دستاورد مهم این اجلاس خاطرنشان کرد: نخستین توافق صورت گرفته این بود که اجلاس گفت‌وگوهای امنیت منطقه‌ای سالیانه باشد و دوم اینکه مسائل مطرح شده پیگیری اجرایی و عملیاتی شود و برای آن ساختاری طراحی شود.

وی افزود: همچنین مقرر شد گردهمایی میان اجلاس امروز و اجلاس سوم توسط معاونان دبیران برگزار شود وآنها بررسی کنند چه مسائلی پیگیری و اجرا شده است.

شمخانی ضمن اشاره به تحریم های‌ آمریکا تصریح کرد: این اجلاس همزمان با  سیاست فشار حداکثری آمریکا برگزار می‌شود که علاوه بر تروریسم اقتصادی، انزوای ایران را هم دنبال می‌کند ولی حضور چین، روسیه، افغانستان، هند و دیگران نشان داد که همانطور که ما در عرصه داخلی با ایستادگی فعال ملت مقابل فشار حداکثری مقابله کرده‌ایم، در عرصه منطقه‌ای هم به دلیل جایگاه تاریخی و نقشی که داریم، مقابل این سیاست قرار گرفته و تسلیم و منزوی نمی‌شویم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با بیان اینکه در بعد همکاری‌های امنیتی و جمعی از فرصت‌ها سخن گفته شد، گفت: در این اجلاس از دغدغه‌های مربوط به کتب و سندهای امنیتی نیروهای فرامنطقه ای مطرح شد؛ به‌طور مثال در سند راهبرد امنیتی آمریکا از چین، روسیه و ایران به عنوان دشمن نام برده شده که به ما سه کشور دیکته می‌کند که آمریکا بدخواه ماست و باید با یکدیگر همکاری کنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران افزود: آمریکا در تولید پرورش و انتقال داعش شکست خورده، نقش داشته و می‌خواهد آنها را از عراق و سوریه به افغانستان منتقل کند که باید کشورها با یکدیگر در این چهارچوب اقدام عملیاتی انجام دهند.

 شمخانی با بیان اینکه در اجلاس امروز این نکته مورد اشتراک همگان بود که‌ خونریزی، تروریسم و افراط گرایی در منطقه، هیچ نسبتی با اسلام ندارد، بیان داشت: از طرفی این اجلاس نشان داد ایران انزوا پذیر نیست و تسلیم هم نمی‌شود بلکه با سیاست مقاومت فعال در منطقه نقش آفرینی می‌کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران افزود: حتما باید محور هر تصمیم گیری در خصوص افغانستان، مردم و دولت این کشور باشند و این تصمیمات در جهت تولید دردسر و مدیریت ناامنی نباشد در حالی که قصد ‌آمریکا  مدیریت ناامنی و ایجاد دردسر در مرزهای چین روسیه و ایران است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص مذاکرات ایران و طالبان تصریح کرد: ایران خواهان مذاکرات بین‌الافغانی است و ما در این رابطه برنامه‌ای داریم و آن را به دولت افغانستان گفته ایم و امروز هم مورد تاکید ما قرار گرفت؛ مذاکره ایران وطالبان برای تسهیل گفت‌وگوهای افغانی به صورت‌ عام بوده و طالبان هم بخشی از مردم افغانستان است.

شمخانی در پاسخ به سوالی درمورد گفت و گوهای طالبان با آمریکا گفت: ما به دو دلیل با مذاکره ‌آمریکا و با طالبان مخالف هستیم؛ دلیل‌ اول این است که هر نوع راهبرد و تصمیم گیری بدون مشارکت دولت افغانستان غلط و نادرست است؛ دلیل دوم تجربه «بن» در خصوص مشارکت ‌آمریکا در افغانستان است که پس از اقدام تحسین شده ایران، آمریکا ایران را محور شرارت نامید و به همین خاطر ما با فرمت آمریکایی‌ها مشارکت نکردیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در پاسخ به برخی اتهامات مطرح شده مبنی درمورد کمک نظامی ایران به طالبان تصریح کرد: ایران هر کجا کمک نظامی کرده آن را کتمان نکرده است؛ ایران در عراق، سوریه و یمن کمک مستشاری کرده و هیچ نیازی به کمک تسلیحاتی در درون افغانستان ندارد و از سویی سلاح هم از هر نوعی که بخواهید به وفور وجود دارد که قابل تامین باشد. همچنین این اتهام با مشی ایران که در جهت کمک به دولت و ایجاد صلح و ثبات در افغانستان است همخوانی ندارد.

  پربازدید ترین